Hotspot Breda: ‘Iedereen is welkom en dat merk je hier heel goed’

Speciaal voor alle nieuwe Bredase studenten nam David Ravivo ons mee naar zijn favoriete locaties. De vierdejaarsstudent Culturele en Maatschappelijke Vorming kent Breda op zijn duimpje: “Het aanbod wordt steeds groter en origineler, dus op de standaard plekken kom ik niet meer.”

Eten en ontspannen
Stek (Veilingkade 9) is mijn favoriete plek in Breda. Niet voor de hand liggend, want je moet er een stukje voor fietsen, maar het is de moeite zeker waard. Stek is een broedplaats voor kunstenaars en creatieve ondernemers.

Er worden feestjes en muzikale sessies georganiseerd. Je kunt op het industrieterrein ook een workshop volgen of aan je studieproject werken. Bij lekker weer is het stadsstrand Belcrum Beach open. Ik vind het heel tof dat alle bedrijven op het terrein samenwerken om het gebied schoon te houden. Hergebruik en duurzaamheid staan centraal, dus eigenlijk werkt het als een zelfvoorzienend dorp. Zelf kom ik hier vooral om te relaxen met mijn vrienden.”

Koffie en lunch
“De laatste jaren komen er steeds meer hippe koffietentjes bij. Zelf drink ik mijn kopje vooral bij Inspire Coffee Company (Veemarktstraat 4). Daar is de koffie goed en kun je in een loungehoek op de bank of een fauteuil zitten. Al het gebak is huisgemaakt en mijn persoonlijke favoriet is de worteltaart. Voor de lunch ga ik naar JanenAlleman (St. Janstraat 22). Er werken mensen met het Syndroom van Down. Ik vind het heel goed dat ze zo de kans krijgen om zichzelf te ontplooien. Het eten is lekker, omdat alles vers is en producten meestal biologisch zijn. De inrichting vind ik cool vanwege de tweedehands spullen.”

Stamkroeg
De Speeltuin is een rockcafé, met op dinsdagavond een open jamsessie waar iedereen aan mee mag doen. Er is ook wekelijks een karaokeavond. Ik kom voor de muziek en de ontspannen sfeer. Iedereen is welkom en dat merk je hier heel goed.”

[double_images][/double_images]

Stappen in een fabriekshal

“Ben je bij Stek, dan vind je even verderop ook Pier 15 (Veilingkade 15). Een indoor skatebaan en freerunpark waar ook hele vette feesten worden georganiseerd. Je moet dan denken aan dansavonden met techno, bass music, hiphop en funk. Zelf kan ik totaal niet op een skateboard staan, maar een paar van mijn vrienden wel. Ik kom er vooral om een feestje mee te pakken, of een drankje te doen. Omdat het indoorgedeelte in een oude fabriekshal zit, is de sfeer heel rauw. Perfect voor een alternatief studentenfeest dus.”

Goedkoop tafelen
“Uit eten willen, maar krap bij kas zijn. Dat is een typisch studentenprobleem. Breda heeft steeds meer restaurants die daarop inspelen. Mijn favoriet is proeflokaal Bregje (Haven 5A). Je eet hier een driegangenmenu voor 15 euro, dat ook nog behoorlijk smaakt. Naast Bregje zit Zwart, een restaurant waar je niets ziet. Je dineert in het donker, dus het draait echt om de smaakbeleving. Veel van het personeel is zelf blind, wat de ervaring een extra dimensie geeft. Na afloop mag je gokken wat je hebt gegeten. Je moet het zeker een keer proberen!”

Film
“Pathé kent iedereen wel, maar nieuwe studenten zullen misschien niet snel bij Chassé Cinema belanden. Als je iets anders wilt dan de standaard blockbusters, is Chassé Cinema perfect. Ik heb hier zoveel gave, kleinschalige films gezien. Je krijg net als bij Pathé studentenkorting en als je als vrijwilliger achter de bar staat, mag je gratis naar de film. Ik ben er een paar keer per maand.”

Terras
“Een gezellig bruin café is Vulling (Grote Markt 16). Je kunt goedkoop borrelen op het terras, omdat er geen bediening is. De sfeer is studentikoos: op een zonnige donderdag zit het terras tjokvol Avansstudenten.”