Hotspot: ‘Tilburg is echt mijn stad geworden’

“Sinds ik in Tilburg woon, is het echt mijn stad geworden. Mijn vriendinnen wonen hier, het is altijd gezellig en er valt ook genoeg te winkelen.” Mattie Bakx, vierdejaarsstudent Mens en Techniek in Tilburg, kent veel leuke plekjes in haar studentenstad.

Happen en stappen
“Bij Havana hebben ze de Passion Mojito. Dat is een cocktail met passievrucht en zó lekker. Ook het eten bij Havana is prima. Ik kom hier best vaak met huisgenoten. Wanneer niemand van ons zin heeft om te koken, gaan we naar Havana. Vooral de combinatie van eten en cocktails spreekt me aan. Voor een studentenhap kun je ook naar de Korte Heuvel. Op woensdagavond gaan we standaard naar Polly Magoo. Dan spelen De Jongens van Je Weet Wel. Behalve dat ze een heel knappe drummer hebben, is dat een goede band die veel verzoeknummers speelt. Op dinsdagavond tot twaalf uur kun je dobbelen bij Bolle op het Piusplein. Bij elke bestelling mag je gooien met een dobbelsteen. Gooi je een even getal dan is het drankje gratis, bij oneven moet je betalen. Donderdag is de vaste stapavond van de meeste Tilburgse studenten en dan is het in alle kroegen gezellig.”

Shoppen
“Ik kan echt uren rondlopen in boekhandel Gianotten. Alle boeken bekijken, koffiedrinken en lezen en dan met te veel boeken thuiskomen. Ik lees onder meer thrillers al slaap ik daar slecht van. Ze hebben ook een uitgebreide collectie kookboeken die je als student goed kunt gebruiken. Ik vind Tilburg een fijne winkelstad omdat alles zo dichtbij elkaar zit. Costes is mijn favoriete kledingwinkel maar ik kom ook graag bij Zara, Bershka en Mango.”

Koffie en lunch
“Dispuutvriendinnen hebben mij een keer meegenomen naar Buutvrij en sindsdien kom ik daar erg graag. Je kunt er heel relaxed zitten en ze hebben lekkere broodjes en salades. Vooral het broodje Truffeltastisch is erg lekker! Veel studenten werken er met hun laptop aan de grote leestafel. Buutvrij zit in het dwaalgebied, daar zitten de kleinere, meer unieke winkels van Tilburg, leuk om langs te lopen of te fietsen.”

Evenementen
“Carnaval en de Kermis vier ik in Tilburg. Eerst ging ik naar de Roze Maandag tijdens de kermis maar dat kan niet meer in verband met vrijwilligerswerk, daarom ga ik nu in het weekend. Tilburg is een echte studentenstad met een actief studentenleven zoals bijvoorbeeld de studentencantus aan het begin van het studiejaar.”

Studeren
“Vooral net voor de tentamenweken is het erg druk op de verschillende werkplekken in het Avansgebouw. Dan is het lastig om je te concentreren met alle projectgroepen die bezig zijn met het afmaken van hun opdrachten. Daarom studeer ik thuis of ga ik naar Seats2Meet in het Interpolisgebouw. Vooraf moet je een account aanmaken, dat is vijf minuten werk, en opgeven wanneer je komt. Bij Seats2Meet kun je zelf kiezen op wat voor werk- en of studieplek je wilt zitten en je mag gratis gebruik maken van de faciliteiten van Interpolis zoals de koffieautomaat. Ik vind het de ideale plek om te studeren.”