In buitenland kiezen veel meer jongeren voor bèta of techniek

In Nederland volgen steeds meer jongeren een technische of exacte opleiding. Maar in vergelijking met andere landen stelt het weinig voor, blijkt uit het jaarlijkse OESO-rapport Education at a Glance.

Hoeveel studenten beginnen aan een opleiding in de exacte wetenschappen, techniek of ict? In Nederland is dat 18 procent. Vergelijk dat maar eens met Duitsland, waar bijna 40 procent zo’n studie kiest.

Elk jaar buigt de economische samenwerkingsorganisatie OESO (in het Engels OECD genoemd) zich over het onderwijs van de 35 aangesloten landen en maakt een vergelijking: hoeveel geld geven de landen uit, wat verdienen docenten, welke studierichtingen kiezen jongeren?

Turkije doet het beter
Nederland bungelt vrijwel onderaan in de vergelijking van het aandeel studenten in bèta en techniek, blijkt uit deze vergelijking. Alleen in Turkije kiezen ze nog net iets minder vaak voor deze studierichtingen dan hier.

In negen landen kiest meer dan 30 procent van de nieuwe studenten voor deze studierichtingen. Niet alleen Duitsland hoort daarbij, maar ook Estland, Finland, Rusland, Mexico, Korea en Israël.

Lastig vergelijken
De vergelijkingen zijn overigens altijd lastig, omdat het onderwijs in deze landen flink van elkaar verschilt. Sommige landen tellen bepaalde mbo-4-opleidingen ook als hoger onderwijs. Omgekeerd heeft Duitsland bijvoorbeeld geen verpleegkunde in het hbo, terwijl dat bij ons een van de grootste studierichtingen is.

Ook gaat het om een vergelijking van het jaar 2015. We zijn intussen twee jaar verder, er kan van alles zijn veranderd. Maar het duurt nu eenmaal even voordat de statistici alle cijfers hebben verzameld en verwerkt.

Econoom

De salarissen voor technici liggen in Nederland niet bijzonder hoog. Waarom zou je dan zo veel moeite doen als je als advocaat of bedrijfseconoom veel meer kunt verdienen.

2017-09-13 09:38:13