International Cooking Event: gerechten én studenten van over de hele wereld

Groep Spanje

Bier drinken, gratis smullen van exotische hapjes en kletsen met veel buitenlandse studenten. Het International Cooking Event, georganiseerd door Avans School of International Studies (ASIS) werd dit jaar druk bezocht.

ASIS organiseert het evenement om binding te creëren tussen buitenlandse exchange students en Nederlandse studenten. In het derde jaar van ASIS studeren namelijk veel nieuwe buitenlandse studenten. Doormiddel van een hapje en een drankje mengen de verschillende culturen namelijk veel makkelijker.

Spaanse Tapas
De Spaanse Elena (rechts op bovenstaande foto) is speciaal voor het Cooking Event haar traditionele keuken ingedoken. Op de tafel voor haar staan vier typisch Spaanse gerechtjes: sangria, Spaanse omeletten, salmorejo (koude tomatensoep) en pan tomato (brood met tomatenpuree). Trots en met een prachtig Spaans accent vertelt ze hoe de gerechten bereid worden. Zij en haar groepje hebben erg hun best gedaan: niet veel deelnemers hebben vier verschillende gerechten bereid.

Braziliaanse Delicatesse
De Braziliaanse groep heeft speciaal voor dit evenement brigadeiro gemaakt. Zoete nagerechtjes gemaakt van chocola en gecondenseerde melk. Deelnemer Caio: “Dit gerecht doet me echt denken aan mijn jeugd. Brigadeiro wordt in mijn land vaak getrakteerd op kinderfeestjes. Heel simpel, maar heel verslavend!”

Japanse Sushi
Achter de Japanse tafel zitten twee oer-Hollandse jongens. De enige twee Nederlanders van de major Asian Business Studies hebben het Japanse gerecht sushi bereid. Roy en Guus: “We hebben het nog nooit eerder gemaakt, maar het ziet er moeilijker uit dan dat het is. Gewoon die rijst erin doen en dan oprollen. We zijn alleen de sojasaus vergeten.”

Er deden in totaal zo’n tien groepjes mee. Uiteindelijk won het Franse team. Hun tafel stond vol met taarten en quiches en was erg populair bij de proevende studenten. Ze wonnen twee flessen wijn en natuurlijk eeuwige roem.