Introductie Pabo: Eigenlijk wilde ik de basissschool nooit verlaten

Je herkende ze donderdag aan hun bonte outfits, de eerstejaarsstudenten Pabo die deze week meedoen aan hun introductie. Cowboys, oranjegangers, indianen en beachbabes slenterden lallend door de binnenstad van Breda. Ze namen het tegen elkaar op in een ouderwets gezellige Crazy 88. Gelukkig brak de zon ‘s middags door en was de sfeer uitermate gezellig.

Team ‘Knaloranje’ poseerde  gretig voor onze coverwedstrijd. Introganger Janna vertelde daarbij enthousiast over haar intro-ervaring. “Ik keek hier heel erg naar uit. De stemming is zo goed. Heel fijn om het studiejaar zo te beginnen!” De keuze voor de Pabo had ze snel gemaakt. “Eigenlijk wilde ik de basisschool nooit verlaten. Ik wil sinds mijn twaalfde al terug”, lacht ze.”

Speciaal onderwijs
Terwijl haar groepsgenoten uitvoerig bespreken wat hun volgende aanpak wordt, vertelt eerstejaarsstudent Eefje over haar motivatie. “Het werken met jonge kinderen vind ik super leuk. Het lijkt me mooi om ze te zien groeien! Speciaal onderwijs spreekt me het meeste aan.”

Enthousiasme
Even verderop staat een groep cowboys en indianen een plan voor de volgende opdracht te bekokstoven. “Iemand moet een vreemde op de mond kussen”, roept een van de introgangers. “Maar laten we niet te dicht op de vorige groep staan”, zegt een andere competitieve student. Introganger Bart kan goed uitleggen waarom hij voor de Pabo koos. “Het enthousiasme van kinderen als ze iets leren en het zien van hun vorderingen, dat lijkt me heel interessant.” Jesper sluit zich daarbij aan: “Ik wilde altijd al leraar worden. Voorheen werkte ik bij de buitenschoolse opvang en was ik vrijwilliger bij de kindervakantieweek. Voor de klas staan lijkt me een goede volgende stap.”

Dat de pabo op dit moment niet bepaald populair is, daar snappen de nieuwe studenten niets van. “Kinderen iets nieuws bijbrengen, dat is toch super gaaf”, klinkt het. De introductie van de Pabo duurt nog tot vanavond.

Marielle

Dit is toch leuk dat dit georganiseerd wordt en deze jongeren voor dit vak kiezen? En ook goed dat er mannen bij zijn. Ik hoop dat ze eens langs komen bij onze basisschool in Amsterdam :)

2017-10-03 22:25:39