‘Lokterrorist’ Jimmy F. maandag op vrije voeten

Jimmy F. die in augustus op verdenking van terreurdreiging in Rotterdam werd opgepakt, komt voorlopig vrij. De rechter heeft besloten dat de 22-jarige student Integrale Veiligheid in Breda de cel mag verlaten, bevestigt zijn advocaat Karianne Bal.

F. komt pas maandag op vrije voeten, omdat moet worden onderzocht of hij gevaar loopt. Wat het gevaar precies inhoudt, wil het OM niet zeggen. De student heeft 25 dagen vast gezeten.

De Avansstudent blijft verdachte van “betrokkenheid bij terroristische misdrijven.” Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Rotterdam bepaald. Jimmy F. werd opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de terreurdreiging in Rotterdam op 23 augustus. Hij zou een bericht hebben verspreid over een mogelijke aanslag. Hier opvolgend werd een concert van de Amerikaanse band Allah-Las in de Maassilo afgelast.

Misverstand
De afgelopen tijd kwam er steeds meer duidelijkheid over wat daar mogelijk aan vooraf ging. Volgens verschillende bronnen berust de arrestatie van de terreur verdachte op een groot misverstand. De student zou zelf op jacht zijn naar terroristen door te infiltreren in chatgesprekken via Telegram. Zo zou volgens hem zelfs aanslagen hebben voorkomen.

Jimmy F. deed, naar eigen zeggen, regelmatig verslag van zijn online activiteiten aan de Nederlandse inlichtingendienst AIVD. De AIVD wil daar niet op reageren. Jimmy’s advocaat bevestigt dat zij niet alleen met F. over deze ontmoeting sprak, maar dit ook heeft genoemd in zijn politieverhoor.

Avans liet eerder weten dat mocht de student vrij komen, de hogeschool eerst in gesprek wil met de student. Op basis daarvan wordt er een besluit genomen over het verdere vervolg van zijn opleiding.

Anoniem

Succes met het gesprek Jimmy en je verdere toekomst.. Nu je hele naam overal te vinden is op Google.

2017-09-13 12:12:41