Meesterbakker van de week en Avansstudent Hans Spitsbaard over taarten bakken

De Bossche Technische Bedrijfskundestudent Hans Spitsbaard is de benjamin van de groep bij het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. Hij doet echter absoluut niet onder voor de deelnemers met meer levenservaring. Hij werd afgelopen zondag zelfs Meesterbakker van de week! Tijd om meer over Hans en zijn bakkunsten te weten te komen. “Ik zeg altijd: doe iets perfect of doe het niet.”

Hoe heb je zo goed leren bakken?
“Toen ik klein was, keek ik veel mee bij mijn oma. De echte interesse kwam pas rond mijn zestiende. Toen bakte ik voornamelijk simpele taarten. Zoals appeltaart met een pakje van Koopmans. ‘Wat zit er nou eigenlijk in die pakjes?’, vroeg ik mezelf af. Toen kreeg ik de wil om alles zelf te maken, zonder pakjes. Was een recept ingewikkeld, dan wilde ik er alles vanaf weten en het leren. De technieken maakte ik mezelf eigen door te kijken naar Rudolph van Veen via 24Kitchen, filmpjes op internet van patissiers en banketbakkers en uit banketboeken van onder andere Meester Patissier en Boulanger Robèrt van Beckhoven. Ik heb ongeveer dertig banket- en patissiersboeken in de kast staan.”

Van keukentafel naar nationale televisie, hoe heb je dat bereikt?
“Om te beginnen moest ik bij Robèrt langs in Oisterwijk met twee taarten. Dat was best spannend: de crème van een van de taarten was geschift, er zaten kleine klontjes in. Dat heb ik aangegeven aan de medewerker die de taarten proefde. Dat vond hij een pré, dat ik dat herkende. Er zijn genoeg mensen die dat niet zien. Later moest ik een proef doen waarvoor ik twee uur kreeg.”

Hoe vind je het om de jongste deelnemer te zijn?
“Apart. Ik dacht dat ik misschien minder kans maakte ten opzichte van de andere deelnemers omdat zij veel meer ervaring hebben. Na aflevering twee ontspande ik meer. Onderling is het ook leuk. Het voelde meteen al heel hecht. We gaan ook bij elkaar op bezoek. We hebben wel afgesproken dat de ene helft ook hartige dingen maakt als we bij elkaar komen om te voorkomen dat we alleen zoete dingen eten.”

‘Ik bakte soms tot wel zes taarten per week’

Jij ziet er als enige van de deelnemers altijd relaxed uit. De anderen stressen wat af en er gaat van alles fout, behalve bij jou. Hoe komt dat?
“Veel van wat we tijdens de afleveringen maken, heb ik thuis geoefend. Ik ben vrij streng, zo houd ik er een timer naast en heb ik de planning van de taarten uitgeschreven. Daar komt mijn studie handig bij van pas. Verder heb ik heel veel geoefend. Ik bakte soms tot wel zes taarten per week. Weleens drie op een dag. Die mochten vrienden en collega’s dan eten.”

Je hebt jezelf heel wat technieken eigengemaakt via Robèrts boek. Hoe is het om nu naast hem te staan?
“Súper gaaf! Het is echt een eer. Hij vertelt graag over de technieken. We blijven vaak napraten over wat er niet goed ging tijdens de proeven. Dan pakt Robèrt wat spullen en doet hij ons voor hoe het wel moet.”

‘Sommige recepten zijn honderd jaar oud, daar moet je niet aan sleutelen’

Over technieken en recepten gesproken, hoe kom je op die ingewikkelde recepten?
“Wat ik doe, is de basiselementen van verschillende recepten combineren. Sommige recepten zijn honderd jaar oud, daar moet je niet aan sleutelen. Zoals biscuit of botercrème. Verder is het een ontwikkelproject waar ik mijn eigen draai aan geef. Zo maakte ik Frisse liefde vierkant; iedereen maakt altijd al ronde taarten. Het moest ook een exotisch tintje hebben dus voegde ik wat Limoncello toe.”

Heb je ook hachelijke momenten meegemaakt?
“De storm in de tweede aflevering kwam onverwachts. In een keer stond de tent blank. Op dat moment was iedereen bezig met chocolade. Vocht en chocolade die gesmolten is, is een lastig combinatie. De Death by Chocolate taart waar ik mee bezig was, heeft ook wat voeten in de aarde gehad. De kijkers hebben het op TV niet gezien, maar de taart was een beetje slap. Ik heb nog geprobeerd om hem in de vriezer te zetten om op te stijven. Die vriezer was -18 en de taart vroor vast aan het rek. Robèrt heeft me nog geholpen om de taart los te krijgen. Dat was even een paniekmomentje.”

‘Doe iets perfect, of doe het niet’

In de tweede aflevering zeg jij: “Niet zeuren, maar gewoon gaan.” Is dat je motto?
“We moesten spritsen maken, dan moet je lekker je handen vies maken om het plakkerige deeg te kneden. Mijn echte motto is: doe iets perfect, of doe het niet.”

Heel Holland Bakt is elke zondagavond om 20.25 uur op NPO 1.

boblien spitsbaard

hans is heel goed, hans is een echte meesterbakker. ga ervoor hansie! ps; maak een nutella-cheescake voor mij! ps; volg me op insta @welovehansie xxx je toekomstige vrouw

2017-10-09 09:36:53

Bobelien