Model én Mechatronicastudent Marvin doet mee aan schoonheidsverkiezing

Foto: ThomasvanRooij.com
Marvin, met aan zijn zijde de vrouwelijke vertegenwoordiger van Nederland (Foto: ThomasvanRooij.com)

Marvin Potters studeert Mechatronica bij Avans, heeft het syndroom van Gilles de la Tourette én is professioneel model. Een zeldzame combinatie van drie totaal verschillende dingen. Toch werken ze verrassend goed samen. Deze week vliegt hij naar Bulgarije om mee te doen aan de ‘International Top Model of the World Pageant’.

Marvin was lange tijd onzeker door het gilles-de-la-tourettesyndroom. Hij heeft zowel last van fysieke als van verbale tics. Marvin: “Ik kwam niet vaak buiten en was zo min mogelijk onder de mensen. Maar al snel kwam ik erachter dat ik tijdens modellenwerk veel minder last heb van de tics. Zolang ik gefocust ben, heb ik ze aardig onder controle.”

Boost voor modellencarrière
Dankzij zijn modellenwerk werd hij al snel het gezicht van de Stichting Gilles de la Tourette. Met behulp van de schoonheidswedstrijd in Bulgarije hoopt hij zijn carrière een boost te geven. Maar meedoen aan die wedstrijd is hard werken. Een streng dieet, drie keer in de week trainen, promoten op social media, fotoshoots, catwalk training… en alles gewoon in combinatie met school en stage.

De ‘International Top Model of the World Pageant’ heeft tweeëndertig deelnemers van over de hele wereld. Zowel mannen als vrouwen mogen meedoen. Deze missen en misters gaan op 20 september met z’n allen naar Bulgarije en krijgen in deze week catwalk training, gaan flink fitnessen en hebben fotoshoots.

Mannelijke en vrouwelijke winnaar
Op de avond van de verkiezing zelf moeten de modellen zich presenteren in verschillende rondes met bijbehorende outfits. Uiteindelijk wordt er een mannelijke én een vrouwelijke winnaar verkozen. Die krijgen een geldprijs van 1500 euro, een beker en een sjerp. Ze mogen zich vervolgens een jaar lang ‘Miss/Mister International Top Model of the World’ noemen.

Nuchter
Een flinke titel, die je niet zomaar wint. Om een kans te maken moet Marvin zijn hele lichaam ontharen, een spraytan doen, zijn tanden bleken en make-up op. Gelukkig blijft hij nuchter: “Niet mijn hobby, maar dit hoort er gewoon bij. Als ik deze dingen moet doen om te winnen dan is dat maar zo.”