Recensie: American Vandal is misdadig goed

Netflix wist met Making A Murderer mensen verslaafd te maken aan een misdaaddocumentaire. Met de nieuwe serie American Vandal lukt het de streamingdienst om de kijker te boeien met een onbenullige verzonnen misdaad: wie heeft er 27 piemels getekend op de auto’s van de leraren van een high school?

American Vandal lijkt in alles op Making A Murderer: dezelfde toon en zoektocht naar de gerechtigheid, maar is honderd procent fictie. Alle personages worden gespeeld door onbekende acteurs. Centraal staat Dylan Maxwell, een notoire lastpak die ervan wordt verdacht op de auto van alle docenten met graffiti een piemel te hebben getekend. In afwachting van een rechtszaak schorst het schoolbestuur hem en beginnen de leerling Sam en Peter een documentaire serie om de bewijzen voor en tegen Dylan uiteen te zetten.

Je kunt niet stoppen
American Vandal vraagt eigenlijk nogal wat van de kijker. Je kijkt naar onbekende acteurs die een belachelijk ‘misdrijf’ proberen op te lossen. Maar, zoals dat gaat, kun je niet stoppen na de eerste aflevering. Dat komt voornamelijk omdat de serie erg goed gemaakt is. Documentaires zoals Making A Murderer worden briljant op de hak genomen en de schuldvraag blijft dankzij allerlei plotwendingen interessant. Tel daar goed acteerwerk bij op en het feit dat American Vandal op weergaloze wijze de leefwereld van huidige jongeren neerzet.

Met acht afleveringen van ongeveer 40 minuten is American Vandal een bingewatch aanrader.