Recensie: budgetkoken met het Voedingscentrum is saai

Wederom een kookboek dat wordt aangeprezen als ideaal voor studenten: Lekker voor weinig. De recepten in het boek kosten gemiddeld 2 euro per persoon en passen daarmee prima in een studentenbudget.

Het Voedingscentrum, uitgever van het kookboek, heeft voor de recepten de Schijf van Vijf erbij gepakt. Dus verantwoord zijn ze zeker. Maar ook een beetje saai en simpel. Yoghurt met appel en krokante muesli, fruitsalade met kiwidressing en havermoutpap met appel en kaneel zijn niet bepaald gerechten waar je een recept voor nodig hebt.

250 gram groente
Een keertje uit de band springen is er niet bij met het Voedingscentrum. Met de recepten zorgen ze ervoor dat jij keurig je 250 gram groente per dag eet. Door de sperziebonen-ovenschotel bijvoorbeeld of penne met knoflookkip en broccoli. Gekker dan appel-broodtaart wordt het niet.

In Lekker voor weinig staan adviezen voor slim boodschappen doen, restjes hergebruiken en over de houdbaarheid van producten. De tips in het boek zijn af en toe zelfs belerend. Het Voedingscentrum raadt je aan frisdrank vooral te laten staan en lekker kraanwater te drinken. Toegegeven: als je leest dat elke dag een flesje cola je per jaar zo’n 445 euro kost, wil je misschien ook wat vaker gewoon water drinken.