Studenten Mens en Techniek zien verhuizing niet zitten

De opleiding Mens en Techniek gaat mogelijk verhuizen van Tilburg naar Breda. Veel studenten zijn nog niet enthousiast. “Ik heb net een kamer gevonden in Tilburg.”

Momenteel zit de opleiding Mens en Techniek in een kleine huurlocatie aan de Sportweg in Tilburg. Dat gebouw past niet bij de identiteit van de opleiding. Ook zijn er te weinig mogelijkheden om samen te werken met studenten van zorgopleidingen. Redenen voor de Academie voor Gezondheidszorg om de opleiding te verhuizen van Tilburg naar Breda. De academie wacht nog op toestemming van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs. De bedoeling is om in september 2018 te starten in Breda.

Reistijd
“Ik ben er niet blij mee”, zegt eerstejaarsstudent Joris. “Ik reis nu 45 minuten met het ov, dat wordt meer dan anderhalf uur als ik naar Breda moet. En ik moet eerlijk zeggen: dit gebouw valt best mee, ik zit hier prima.”

Eerstejaarsstudenten Noortje en Janne balen van het nieuws. “We hebben allebei net een kamer gevonden in Tilburg, zijn aan het settelen in de stad en dan krijg je te horen dat je opleiding gaat verhuizen.”

Studentenstad
Tweedejaarsstudent Joris denkt dat driekwart van de studenten Mens en Techniek liever in Tilburg blijft. “Ze hebben daar allemaal zo hun redenen voor. Reistijd, een kamer in Tilburg, dat soort zaken. Ik kom zelf uit Breda en vind dat een prima stad, maar het is geen studentenstad zoals Tilburg. Ik woon hier in een dispuutshuis en zit elke dag bij Totus. Dat wil ik blijven doen als de opleiding straks in Breda zit.” Volgens Joris is de verhuizing ook een aderlating voor studentenvereniging Totus. “Nu hebben we nog veel vrouwelijke leden en vrouwendisputen, maar de meesten daarvan studeren Mens en Techniek.”

Naast een toename van reistijd of het hebben van een kamer in Tilburg noemen tweedejaarsstudenten Joris, Erik en Joost kleinschaligheid een belangrijke reden om de opleiding niet te verhuizen. “Er is verteld dat we in Breda onze eigen ruimte gaan krijgen, maar nu kom je elkaar continu tegen. Iedereen kent elkaar. In een groot gebouw raak je elkaar toch veel sneller kwijt, denk ik.”

Lange termijn
Joris snapt de motivering van de academie om de opleiding te verhuizen: “Op de lange termijn geloof ik best dat het beter is voor Mens en Techniek, maar de meeste studenten zijn toch meer met zichzelf bezig.”

Op 6 oktober is er een informatiebijeenkomst, veel studenten geven aan daar bij te willen zijn.

nac

Niet zo miepen, Breda is gewoon een mooiere, fijnere stad. Stelletje kruike zijkerts!

2017-09-29 13:59:36