Vind een sportmaatje via YoinFriends

Studenten ontmoeten talloze mensen tijdens hun studie, hebben honderden Facebookvrienden en zitten soms bij een vereniging. Toch zoeken ze vaak andere manieren om in contact te komen met gelijkgestemden. YoinFriends wilt hen daarbij helpen. Het platform zit nog in de kinderschoenen, maar Communicatiestudent Christel van der Put heeft hoge verwachtingen. “Je ontmoet elkaar online om wat leuks te doen, zonder de verwachting van seks of liefde.”

Wat is YoinFriends precies?
“Bedenkers Hella Bolten en Maartje de Boer zijn sinds een halfjaar bezig met het opzetten van een sociaal platform. Het idee is simpel: mensen online koppelen, die vervolgens offline samen wat leuks gaan doen. Dat kan variëren van een drankje tot bijvoorbeeld een sport waar beiden liefhebber van zijn.”

We hebben het tegenwoordig te druk voor spontane ontmoetingen

Een Tinder voor vriendschappen dus?
“Ja, daarmee kan je het vergelijken. YoinFriends wil in deze individualistische samenleving gelijkgestemden in contact brengen met elkaar.”

Maar studenten ontmoeten elkaar toch overal?
“Dat klopt, maar niet iedereen durft elkaar te vragen om iets te doen. Het internet is laagdrempelig, daarom brengen mensen zoveel tijd door op fora. En soms is het moeilijk om een sociale ingang te vinden in een onbekende stad. We hebben het tegenwoordig te druk voor spontane ontmoetingen.”

Wat is jouw rol als stagiaire bij deze startup?
“Omdat YoinFriends nog in de kinderschoenen staat, denk ik mee over alles. Ik doe bijvoorbeeld marktonderzoek naar de belevingswereld van studenten, een doelgroep waar ik zelf natuurlijk deel van uitmaak.”

Uiteindelijk wil iedereen wel, maar de drempel is soms de groot

Maar houd je ze juist niet alleen maar online door ze te koppelen op een platform?
“Nee, dan is onze missie niet geslaagd. Het doel is echt om mensen zo goed mogelijk te matchen. Want als dat gebeurt dan weet ik zeker dat ze offline gaan om een activiteit te ondernemen. Uiteindelijk wil iedereen wel, maar de drempel is soms de groot. Die drempel nemen wij weg. Wij kijken naar raakvlakken en verbinden mensen op die manier. Daarna ontmoeten ze elkaar live, zonder internet.”

Mist de spontaniteit niet een beetje? Echte vriendschappen ontstaan meestal zonder voorbedachten rade. Op deze manier is het natuurlijk wel een beetje geforceerd.
“De activiteit die mensen uiteindelijk doen is het vertrekpunt: samen het avontuur aangaan. Of het dan in vriendschap resulteert is natuurlijk vrijblijvend.”

Wil je helpen YoinFriends zo efficiënt mogelijk te maken en lijkt zo’n platform jou ook wat? Vul dan deze enquête in. Ideeën van innovatieve studenten zijn ook welkom: check Yoinfriends.com voor meer info. Of mail een van de ondernemers met jouw input. YoinFriends wordt in het voorjaar van 2018 gelanceerd.

Christel

Bedankt Ankie! Hopelijk tot op YoinFriends :-)

2017-09-19 22:02:16

Ankie van der Harst

Goed artikel, hoop dat het jullie lukt!!

2017-09-19 16:58:13