App helpt studenten met psychische problemen

illustratie: Julika Runow

Voor studenten is het vaak lastig om naar een psycholoog te stappen. Talk Buddies biedt een oplossing. Met deze app kunnen studenten chatten, bellen of skypen met een psycholoog naar keuze.

“Eerst naar de huisarts voor een verwijsbriefje. Dan op de wachtlijst. Vervolgens hebben de studenten geen klik met de vaak veel oudere psycholoog. En het kost veel geld, dat hebben studenten niet,” legt Selim Nuijten uit in Trouw. Om deze redenen bedacht zij de app Talk Buddies.

“Alle studenten hebben een smartphone. Voor deze online hulp hoeven ze nergens naartoe, het kan overal en altijd. Dat maakt voor veel studenten de drempel wat lager om met iemand te praten,” licht Selim toe.

Snel en goedkoop
Voor 20 euro kunnen studenten een uur chatten, bellen of skypen met een van de acht bijna of net-afgestudeerde psychologen. De studenten krijgen snel en goedkoop hulp, terwijl de kersverse psychologen ervaring opdoen.

Bij zware problemen verwijzen de psychologen de studenten door naar een meer ervaren behandelaar. De app richt zich vooral op lichtere klachten als stress, angst en omgaan met prestatiedruk. Dat zijn problemen waar studenten vaak tegenaanlopen.

StuDent
Onlangs is bij Avans een gespreksgroep gestart voor studenten die kampen met depressieve gevoelens. De groep heet StuDent en wordt geleid door twee studenten die zelf een depressie hebben gehad. Voor meer informatie, mail Janneke Appels.