Avans Afstudeerprijs: staal recyclen met minder CO2-uitstoot

De net-afgestudeerde Lieke de Groot, Aniek Akkermans en Nadine Muffels van de opleiding Commerciële Economie in Breda, zijn genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs 2017.  Het drietal onderzocht hoe oud staal ingezet kan worden voor nieuwe gebouwen.

Het is de bedoeling dat de economie volledig gaat draaien op hergebruikte grondstoffen. Al het afval moet worden verwerkt tot bruikbare materialen. Zo moet het gebruik van grondstoffen en de uitstoot van CO2 worden verminderd. Hergebruik van staal past goed in deze toekomstvisie.

Donorstaal
Staal is 100 procent recyclebaar. Het materiaal krijgt meestal een tweede leven door eerst omgesmolten te worden in hoogovens. Het Avanslectoraat Sustainable Strategy and Innovation vroeg de studenten Commerciële Economie Lieke, Aniek en Nadine om onderzoek te doen naar donorstaal. “Met het verbranden van staal stoot je nog steeds CO2 uit en dat willen we juist verlagen”, legt Lieke uit.

Spannende samenwerking
“Het onderwerp sprak ons alledrie aan, maar we waren nerveus voor de samenwerking. Bij vorige opdrachten ging het niet altijd goed, omdat we heel verschillend zijn”, vervolgt de oudstudent.

Uiteindelijk verliep het proces soepeler dan het drietal had verwacht. “Dat kwam deels door de efficiënte taakverdeling. Ik onderzocht de vraag naar donorstaal, Aniek richtte zich op het aanbod en Nadine bracht deze twee samen. We hadden elkaar nodig, maar konden op momenten ook afzonderlijk van elkaar werken.”

Onverwachts genomineerd
Lieke is kort geleden begonnen met haar master Strategic Management, Aniek volgt de premaster in dezelfde richting en Nadine gaat eerst een poos reizen. De nominatie voor de afstudeerprijs zien de drie alumni als een kroon op het harde werken. “Je hoopt natuurlijk op een nominatie, maar wij achtten de kans klein, omdat we met zijn drieën zijn.”

De uitreiking van de Avans Afstudeerprijs is op 31 oktober in de kapel van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. De prijs bestaat onder meer uit 1500 euro.