Avansstudent Hans wint Heel Holland Bakt

De Bossche student Technische Bedrijfskunde Hans Spitsbaard is de winnaar van het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. Daarmee is hij de jongste winnaar ooit. Met wederom prachtige creaties wist hij de jury te overtuigen.

De spanning was van zijn gezicht af te lezen zondagavond. Maar wie Heel Holland Bakt heeft gevolgd, kon eigenlijk al weten dat favoriet Hans zou gaan winnen. Hij werd dit seizoen al drie keer tot Meesterbakker uitgeroepen dankzij zijn minutieus uitgevoerde taarten en gebakjes.

Winnaar
Voor de uitslag bekend werd, liet hij weten dat hij het erg spannend vond. “Ik heb geen idee!” zei Hans voor de camera. Maar toen kwam het verlossende woord van de jury: Hans is de winnaar. “Ik dacht in het begin: dit kan nooit. Tegen de anderen met meer bakervaring valt niet op te bakken. En dan blijkt toch dat je het in je mars hebt”, glunderde Hans.

Positief
In de spannende finale liet Hans Gwenn en Marjolein achter zich. Tijdens de eerste opdracht dreigde zijn tropische empileur genaamd Banana Colada te mislukken doordat de room te dicht bij het gaspitje lag. De gebakjes zagen er niet uit zoals hij zou willen. De jury was redelijk positief, toch was er een kritische noot over de bananencrème.

Lees ook: Meesterbakker van de week en Avansstudent Hans Spitsbaard over taarten bakken

Ook de tweede opdracht, de technische, bleek weer een lastige. Hans werd wel tot winnaar uitgeroepen. Maar echte indruk maakte hij met de derde opdracht: een royal weddingcake. Wederom wist hij een prachtige prestatie neer te zetten. Terwijl de laatste minuut van deze allerlaatste opdracht van het seizoen in ging, grapte hij nog: “Ik vind het helemaal niks, heeft er niet nog iemand een paar technische opdrachten?”

Meester Patissier en jurylid Robèrt van Beckhoven vond onder andere de hazelnootcrème “bijzonder lekker”. Jurylid Janny van der Heijden: “Het ziet er fraai uit en is goed van smaak. Je bent zeker geslaagd in de opdracht!”

Toekomst
“Ik wil echt het vak gaan leren, ik zie mijn toekomst in de patisserie”, laat Hans aan het AD weten. “Ik wil mijn studie wel afmaken. Het is nog maar twee jaar. Maar ik heb echt mijn passie ontdekt in de keuken. Het bruist van binnen, ik wil nu elke dag iets bakken. Het mooist zou zijn als ik het parallel kan doen: én studeren én bijvoorbeeld bij Ròbert in de leer.”

In de tussentijd is hij al druk bezig met een bakcarrière. Hij heeft een bedrijfje opgericht om workshops te kunnen geven en schrijft druk aan zijn eerste bakboek. Oma Aartje, die tijdens de afleveringen regelmatig werd genoemd, is natuurlijk super trots op haar kleinzoon. In de finale zagen we hoe ze ontroerd voor de camera stond waar ze vertelde dat ze 6 kg is aangekomen door het proeven van alle baksels van Hans.