Avansstudent Stan met 21 jaar jongste actieve scheidsrechter in betaald voetbal

De 21-jarige Stan Steuben, student Bedrijfskunde MER in Den Bosch, maakt vrijdag zijn debuut als scheidsrechter in de Jupiler League. Stan is daarmee de allerjongste scheidsrechter in het Nederlandse betaald voetbal.

Aanstaande vrijdag mag Stan optreden als scheidsrechter bij de wedstrijd Telstar – FC Dordrecht. Het record van jongste scheidsrechter ooit ligt echter in handen van Jeroen Sanders. Op 20 april 2007 floot hij zijn eerste wedstrijd in het betaald voetbal toen hij 21 jaar en 273 dagen oud was. Van de huidige actieve scheidsrechters debuteerde Serdar Gözübüyük op 10 maart 2008 als jongste toen hij 22 jaar en 133 dagen oud was. Teuben wordt in december pas 22 en is op vrijdag 21 jaar en 304 dagen oud, meldt het Algemeen Dagblad.

Jong erin gerold

Stan begon al op jonge leeftijd in het scheidsrechtersvak. “Ik ben begonnen bij amateurclub ASV’33”, vertelt hij aan Omroep Brabant. Bij die club stopte een clubscheidsrechter. “Hij vroeg aan een aantal jonge jongens of ze zijn taak wilden overnemen. Zo ben ik erin gerold. Op mijn twaalfde floot ik mijn eerste wedstrijd bij de voetballertjes van de F-jeugd.”

Op zijn vijftiende ging Stan op cursus bij de KNVB. Met dat diploma mocht hij officiële KNVB-wedstrijden fluiten. Voetbal leeft in de familie: zijn vader is oud-professional Tjapko Teuben die onder meer speelde voor FC Eindhoven, Helmond Sport en FC Volendam.

Staande houden
Op zo’n jonge leeftijd als beginnend scheidsrechter jezelf staande houden, is erg knap. Stans truc: “Ik probeer vooral mijn eigen ding te doen en wedstrijden tot een goed einde te brengen.”