Beter leren schrijven; eerste bijeenkomst Netwerk Nederlands

Taalgeweten is de wil om taal op de juiste manier te gebruiken en om een goede tekst te maken. Zoals foutloze mailtjes versturen en foutloze verslagen aanleveren. En daar schort het nog eens aan onder studenten. Aanstaande donderdag vindt de eerste Netwerk Nederlands-bijeenkomst plaats, waar dieper op taalgeweten wordt in gegaan en hoe docenten kunnen bijdragen.

Donderdag vindt de eerste bijeenkomst van Netwerk Nederlands plaats onder leiding van Martine van Bouwdijk Bastiaanse – van Berckel, docent communicatieve en beroepsvaardigheden bij de opleiding Mechatronica in Breda. Vorig jaar was ze betrokken bij de werkgroep die Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur (CvB), had opgezet om het taalniveau van de studenten op te krikken.

De afgelopen maanden maakte Van Bouwdijk een rondje langs academies. Daar stelde ze de vraag wat er leeft er op het gebied van schrijfvaardigheid onder studenten en docenten. “Ik ben erachter gekomen dat iedereen het er over eens is dat schrijfvaardigheid belangrijk is en dat er een wereld te winnen is.” Tijdens haar rondgang bij de academies herkende ze een rode draad in de problematiek en de hulpvragen. Deze bevindingen wil ze graag met andere docenten delen en bespreken.

Voorbeeldfunctie docenten
Bij haar eigen academie wist Martine van Bouwdijk Bastiaanse – van Berckel, docent communicatieve en beroepsvaardigheden bij de opleiding Mechatronica in Breda, de afgelopen studiejaren studenten beter aan het schrijven te krijgen. Zo creëerde ze onder andere een helder stappenplan over hoe een verslag opgebouwd moet worden. “Er zit een stijgende lijn in de kwaliteit van de producten van de studenten. Het is ontzettend leuk als er kwartjes vallen. De oogst in jaar drie en vier is echt van betere kwaliteit”,  vertelde ze eerder al aan Punt Magazine. Die progressie was ook mede mogelijk door de betrokkenheid van de docenten. Want als het op taalgeweten aankomt, heeft ook de docent een voorbeeldfunctie.

Rode draad
Tijdens de eerste Netwerk Nederlands bijeenkomst wil Van Bouwdijk helder krijgen wat docenten nodig hebben om schrijfvaardigheid binnen Avans te verbeteren. De rode draad: de docent als veranderaar. Deze uitkomsten neemt Van Bouwdijk mee in een gesprek met Jacomine van Ravensbergen van het CvB.

De bijeenkomst wordt gehouden op 5 oktober as om 13.50 in Breda in HQ 208.