Blinds Walls Gallery in Breda wint 10.000 euro met Brabant Erfgoedprijs

Het graffitiproject Blind Walls Gallery in en rondom de Bredase binnenstad heeft de Brabantse Erfgoedprijs binnen gesleept en daarmee een bedrag van 10.000 gewonnen. Van de 66 muren zijn er ook een aantal versierd door studenten van AKV|St.Joost.

Om het jaar wordt de provinciale Erfgoedprijs uitgereikt. Provincie Noord-Brabant wil hiermee vernieuwing en ontwikkeling in erfgoed te stimuleren. Volgens de jury geeft “Blind Walls Gallery een creatief en verrassend antwoord op de stedelijke uitdaging van lege, blinde muren, die de stad een grijs en grauw uiterlijk geven.” Want naast het opkalefateren van de grijze grauwe muren verbeelden ze de verschillende verhalen van Breda, geïnspireerd op het verleden, heden en de toekomst van de stad.

Talenten
De schilderingen komen voort uit een samenwerking van de Gemeente Breda en de organisatie van het Graphic Design Festival, gemaakt door internationale talenten op het gebied van grafisch ontwerp, street art, typografie en illustratie. Ook illustratiestudio Kratje Beeld, van vierdejaarsstudenten AKV|St.Joost, verzorgde muurschilderingen in de Doelsteeg.

App
Vorig jaar ontwikkelden zes studenten van de Avansminor Mobile Application Development de Blind Walls Gallery App. De app voert de gebruikers met verschillende wandelingen en fietstochten door de binnenstad langs de schilderingen en geeft extra informatie over de kunstenaar en schildering.