COBEX: ‘Niet alle verantwoordelijkheid afschuiven op de student’

Waar stopt de verantwoordelijkheid van een docent en begint die van een student? Dat is de centrale vraag in een zaak aangespannen door een eerstejaarsstudent die graag een extra kans wil om zijn bsa te halen.

Een eerstejaarsstudent van de Academie voor Algemeen en Financieel Management is in het laatste blok uit zijn projectgroep gezet. Daardoor moet hij de opdracht zelfstandig maken. Hij krijgt voor een aantal onderdelen geen voldoende en haalt ook de herkansing niet. Hij maakt bezwaar tegen de gang van zaken en vraagt bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX) om een extra kans omdat hij graag zijn bsa wil halen.

Topsportregeling
De student steekt tijdens de zitting de hand regelmatig in eigen boezem: hij was regelmatig niet bij colleges, hij kwam te laat en hij had zich pro-actiever op moeten stellen. Zijn gedrag is deels te wijten aan het feit dat hij op hoog niveau waterpolo speelt. “Naar nu blijkt is er bij Avans een topsportregeling. Het is helemaal langs mij heengegaan, maar dat heeft mijn studieloopbaanbegeleider vast verteld.”

‘Ik heb nooit te horen gekregen waarom die beslissing genomen is’

Omdat de student vaak afwezig is, heeft een van de groepsleden weinig vertrouwen in een goede afloop. Die wil alleen verder en krijgt daar toestemming voor van de begeleidend docent, even later sluit het derde groepslid alsnog bij hem aan. “Van de een op de andere dag gingen mijn twee groepsleden samen verder met het project en stond ik er alleen voor. Ik heb nooit te horen gekregen waarom die beslissing genomen is”, geeft de student aan.

Consequenties
Is hij wel genoeg geïnformeerd, vraagt het COBEX zich af als uit onderzoek van de examencommissie blijkt dat het initiatief om zonder de student het project af te maken niet komt vanuit de docent maar van de andere groepsleden. “Ik wist daar zelf niets van, dat hoor ik nu voor het eerst. Ik heb nooit de kans gekregen mijn kant van het verhaal te doen, maar moet wel de consequenties dragen. Ik heb destijds gevraagd waarom ik alleen verder moest en kreeg als antwoord ‘het is nu eenmaal zo’”, zegt de student.

‘Je mag van studenten ook eigen initiatief verwachten’

“Het klopt dat ik zijn andere groepsleden heb gevraagd om naar de student te communiceren dat zij verder wilden zonder hem. Ik ben er ook van uitgegaan dat zij dat zouden doen”, geeft de docent tijdens de zitting aan. “Je mag van studenten ook eigen initiatief verwachten”, vindt de voorzitter van de examencommissie. De COBEX-voorzitter gaat daar deels in mee: “Je kunt niet alle verantwoordelijkheid afschuiven op de student.”

Speciale omstandigheden
De voorzitter van het COBEX vindt dat het in deze zaak om speciale omstandigheden gaat. Juridisch heeft de examencommissie juist gehandeld. “Maar objectief gezien is de gang van zaken niet fair. Er is geen terugkoppeling geweest naar deze student vanuit de opleiding. Hij werd door omstandigheden voor een voldongen feit geplaatst. Hier heeft ook de docent een steek laten vallen. Daarom zou ik de examencommissie willen vragen de zaak opnieuw te bekijken.”