Column: Krijt

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes

De eerste twintig minuten gingen verloren aan gedoe met het smartboard. Samen met zestig collega’s keek ik geamuseerd toe hoe koortsachtig werd geprobeerd de falende techniek aan de praat te krijgen. De presentatie zou gaan over een nieuw ICT-systeem en dat maakte het gehele tafereel extra koddig.

Veel studenten moeten dit theater herkennen bedacht ik me. De deskundigheid en enorme inzet van de jongens en meisjes van ICT ten spijt, het blijft toch vaak aanklooien met de moderne techniek binnen het klaslokaal.

‘Het blijft toch vaak aanklooien met de moderne techniek binnen het klaslokaal’

Mijn gedachten dwaalden af naar mijn begintijd als docent en opeens verlangde ik hevig naar krijt. De grote plastic neppotloden van het smartboard komen hard aan als je die naar het hoofd van een in slaap sukkelende student gooit. Dat geldt ook voor de artificiële wisser. Krijt en uitveegborstel daarentegen voldeden prima. Er vielen zelden gewonden.

Het krassen van je nagel over het schoolbord deed vooral de meisjes in de klas naar hun oren grijpen en met je ring kon je snel de orde herstellen door ferm tegen het gematteerde glas te tikken.

Ondanks de in A3 aangeplakte waarschuwingen kopieerde je toch even snel je sheets op het kopieerapparaat. De geur van gesmolten plastic walmde omhoog van de kromgetrokken plastic velletjes. Het apparaat met storing achterlatend, haastte je je naar je les voor een vlammend college waarbij je met heftige bewegingen, haast dansend de ene sheet na de andere langs de gloeiend hete lamp van de overheadprojector liet schieten. Af en toe maakte je met je handen schaduwfiguurtjes tussendoor. Je voelde je op en top docent.

‘Ik neem me voor zoveel als mogelijk het smartboard links te laten liggen’

“Techniek is de rollator van de gemankeerde spreker” zou een goede bekende van me opmerken als er voor de zaal weer eens geklungeld wordt met falende hulpmiddelen. Hijzelf spreekt op nagenoeg alle gelegenheden uit het hoofd. Gevat, scherp en met flair.

Ik neem me voor zoveel als mogelijk het smartboard links te laten liggen de komende tijd. Op Marktplaats heb ik er een gevonden; een overheadprojector. In speelgoedwinkels hebben ze nog ouderwets schoolkrijt. Ik hoop dat m’n studenten uitgerust in de les verschijnen.

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch