Creatieve studenten treden buiten hun comfortzone tijdens het Studium Generale

Dansen, vliegen met drones en toneelspelen. Studenten van AKV|St.Joost en Communication & Multimedia Design (CMD) deden donderdag mee aan het Studium Generale. Het thema was Into the Wild: Deelnemers lieten het vertrouwde achter zich en probeerden iets nieuws.

De keramiekwerkplaats in de Bossche kunstacademie is verduisterd met zwarte doeken. In de ruimte staan levensgrote schermen waar dansende mensen op geprojecteerd staan. Er klinkt harde trance muziek. Tussen de schermen staat een groepje studenten. Ze kijken gehypnotiseerd naar de beelden. Wat is hier aan de hand?

Activeren tot dans
Het blijkt de workshop An Invitation to Dance te zijn. Vierdejaars kunststudente Elisa legt uit: “Dit is een installatie die binnenkort in het Ei in Amsterdam te zien is. Het is ontworpen door een kunstenaar die onderzoekt hoe beelden mensen kunnen activeren. De personen in het midden zouden vanzelf gaan bewegen zodra ze naar beelden van dansende mensen kijken. Maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.”

Ongemakkelijk
CMD-student Indy staat een beetje verloren bij de workshop The deconstruction of a Fortress. De deelnemers moeten een object kiezen uit een fort en erin opgaan. De fanatiekelingen spartelen op de grond of kroelen met een kapstok. Indy vertelt: “Ja sorry, dit gaat me te ver. Ik word hier echt ongemakkelijk van.”

Buiten comfortzone
Er zijn 1600 studenten uitgenodigd voor het Studium Generale. Zij konden kiezen uit twintig workshops. Al jaren wordt het Studium Generale georganiseerd door AKV|St.Joost. Dit jaar is echter de eerste keer dat er ook CMD-studenten zijn uitgenodigd. De bedoeling is om studenten kennis te laten maken met situaties waar ze in hun eigen studie niet mee in aanraking komen. Hierdoor stappen ze uit hun comfortzone. De drankjes aan het einde van de dag waren gelukkig wél vertrouwd.