Dutch Design Week: CMD-studenten toveren cijfers om in tastbaar design

Alles kan tegenwoordig gemeten worden in cijfers. Maar wat kun je met die op het eerste oog nietszeggende berg cijfers? En wat zeggen die getallen over een bepaald onderwerp? Bossche Studenten Communication & Multimedia Design (CMD) verwerken deze zogenoemde big data in tastbare objecten tijdens de Dutch Design Week.

“Big data beslaat al best lang, maar voor veel mensen is het nog een onbekend iets. Je kunt er zoveel mee: het helpt je inzichten te krijgen in bepaalde onderwerpen en thema’s. Wij laten zien dat big data niet alleen maar cijfers zijn”, legt student Sifra van Dalen uit. “Je kunt de data in grafieken verwerken. Maar je kunt het ook vertalen naar design.” En dat is wat Sifra en haar medestudenten deze week doen: data omzetten in driedimensionale en tastbare objecten tijdens de Dutch Design Week.

Van cijfer naar tegel
Op verschillende manieren worden gemeten getallen verwerkt. Zo is er een visualisatie over het aantal zelfmoorden door de jaren heen, ingedeeld op leeftijdscategorieën. Maar de CMD-studenten gebruiken ook ter plekke vergaarde data. Bezoekerscijfers van de Dutch Design Week veranderen van gewoon cijfers in tastbare producten. Door middel van sensorkastjes in de expositieruimte wordt geluidsdata gemeten. “Hiermee meten we hoe druk het was”, vertelt Sifra. “Dat visualiseren we in een tegel. Was het druk? Dan zie je veel pieken en is de tegel dikker. Was het rustiger? Dan zitten er meer gaten in de tegel.”

Nieuwsgierig geworden? De werken van de CMD-studenten zijn nog tot en met 29 oktober te bewonderen in het Living Lab aan het Ketelhuisplein in Eindhoven.