Erasmus Universiteit ontruimt gebouw om mogelijk instortingsgevaar

Op de Erasmus Universiteit Rotterdam is gisteravond een gebouw ontruimd omdat het mogelijk onveilig is. De vloerconstructie lijkt op die van een parkeergarage van Eindhoven Airport, die in mei voor een deel instortte.

In het twee jaar oude Polakgebouw, met 850 studieplekken en meerdere onderwijsruimtes, zijn colleges de komende dagen niet mogelijk. Die worden verplaatst naar andere gebouwen, laat de universiteit weten.

Vliegveld Eindhoven
Nadat op 27 mei een parkeergarage van het vliegveld in Eindhoven instortte door een constructiefout, vroeg de gemeente Rotterdam de universiteit om de vloeren van haar gebouwen nog eens onder de loep te nemen. Gisteren bleek uit het onderzoeksrapport van een onafhankelijk ingenieursbureau dat de veiligheid van de vloer in het Polakgebouw niet kan worden gegarandeerd.

Het college van bestuur besloot daarop het gebouw te ontruimen “om de veiligheid van studenten, medewerkers en andere gebruikers te waarborgen”. In de andere gebouwen op de campus zijn de vloeren wel veilig.