Onrust in Barcelona door de ogen van Avansstudenten: ‘Elke dag vliegen politiehelikopters over de stad’

Barcelona is sinds twee weken het middelpunt van onafhankelijkheidsstrijd van de Catalanen. Zij willen een eigen staat, zonder bemoeienis vanuit de hoofdstad Madrid. 21 Avansstudenten studeren momenteel in Barcelona, waaronder Celine Heus: “Elke avond rond tien uur maakt iedereen herrie met potten, pannen, vuurwerk en claxons.”

In de populaire stad Barcelona flaneren normaal gesproken duizenden toeristen over de Ramblas. De laatste twee weken hebben die toeristen plaats gemaakt voor tienduizenden demonstrerende Catalanen die een eigen staat willen. Afgelopen zondag werd een referendum over de onafhankelijkheid door een Spaanse rechter afgekeurd. Desondanks ging het referendum door en stemde ruim 90 procent voor afscheiding van Spanje. Tijdens de onrust die er zondag ontstond, vielen honderden gewonden. Beelden van de hardhandige politieoptredens gingen de hele wereld over. Celine, student International Business and Languages: “Iedereen werd door onze universiteit verzocht deel te nemen aan de demonstraties tegen het politiegeweld op maandag, zelfs wij Erasmusstudenten.”

Staking
Op dinsdag was er een algehele staking in Barcelona en andere delen van Catalonië. Celine: “De lessen vielen uit, veel winkels bleven dicht en er reden bijna tot geen metro’s.” De student woont in een wijk waar veel Catalanen wonen. “Elke avond rond 10 uur maakt iedereen herrie met potten, pannen, vuurwerk en toeteren. Het bleef in onze buurt verder redelijk rustig, in tegenstelling tot het centrum.”

Ook de kunstacademie Escola Massane waar Anna Berendsen een minor volgt, bleef maandag dicht: “Zowel onder studenten als docenten was er veel behoefte om te protesteren tegen de harde agressiviteit tegen de Catalanen zondag. De school is weer open maar een deel van de studenten gaat nog steeds naar de manifestaties, daar hebben ze vanuit school toestemming voor.” De Escola Massana is een van oorsprong Catalaanse school waar veel lessen in het Catalaans worden gegeven. “Ik zelf ga gewoon naar school en ben niet aanwezig geweest bij de manifestaties simpelweg omdat ik niet zeker wist of het veilig zou zijn. Elke dag vliegen politiehelikopters over Barcelona.”

Onderdrukking
“Catalanen hebben nog steeds het idee onderdrukt te worden door Spanje. De enige optie die zij nog zien is een onafhankelijk land worden. Hoewel de Catalanen een eigen bestuur hebben, wordt er door de Spaanse regering niet geluisterd naar de Catalaanse bevolking.” Anna heeft veel Catalaanse vrienden, via hen volgt ze het nieuws over de situatie: “Van vroeger uit, onder andere onder het bewind van dictator Franco, werden Catalanen niet als gelijken behandeld. Daarom gingen er afgelopen zondag veel Catalanen naar de stembus ondanks dat de Spaanse rechter het referendum verbood. Catalanen zijn hier boos over. Want voor hun voelt het alsof hun stemrecht zo het recht op democratie, wordt afgenomen.”

Voorlopig zal de onrust nog niet voorbij zijn. Barcelona is een goudmijn voor de Spaanse regering door de inkomsten van het toerisme. De Spaanse koning Felipe IV haalde gisteren op tv fel uit naar de politieke leiders van Catalonië, waarbij hij de kant koos van de Spaanse regering.