Ruis tussen decaan en examencommissie leidt tot negatief BSA

Een student International Business krijgt een negatief bindend studieadvies maar vindt dat er onvoldoende rekening is gehouden met haar persoonlijke omstandigheden. Daarom stapt ze naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De eerste twee blokken van het studiejaar haalt de student relatief weinig punten. Ze vertelt een decaan in vertrouwen over haar complexe persoonlijke omstandigheden, waarop hij haar adviseert zich de tweede helft van het jaar goed in te zetten, om zo toch een positief BSA te krijgen. Dat lukt niet in het derde blok, maar in het vierde blok haalt de student alles. Dit is niet voldoende om aan de norm van 52 punten te voldoen, maar door het gesprek met haar decaan heeft de student hoop dat de examencommissie een uitzondering voor haar maakt. Na blok vier dient ze een verzoek in. De examencommissie wijst dit verzoek af.

‘Mijn thuissituatie was lange tijd problematisch’

Persoonlijke omstandigheden
“Mijn thuissituatie was lange tijd problematisch. Ik vind het vervelend om daar publiekelijk over te praten”, zegt de zichtbaar geëmotioneerde student. Toch verzoekt de COBEX-voorzitter de student om de informatie te delen. “Ik wil niet dat je iets doet waar jij je niet prettig bij voelt, maar als dit cruciaal is, moeten wij het wel weten.” De student vertelt globaal over haar worstelingen en toont vervolgens een gedetailleerdere versie van haar verhaal op papier aan het COBEX. “Toen de decaan me vertelde dat ik nog kans maakte het jaar te halen, heb ik hard geknokt”, vertelt ze vervolgens.

Van de bijzondere omstandigheden waarover de student spreekt, wist de examencommissie niets. Althans, niet op tijd. “Ze heeft in het verleden melding van faalangst gemaakt, maar deze andere bijzondere omstandigheden zijn pas later boven water gekomen. Bovendien wist de student eind blok drie al dat ze niet voldoende punten had voor een positieve BSA. Zij had toen al stappen kunnen ondernemen, maar dat heeft ze niet gedaan.”

‘Wij weten niet precies wat er door de decaan is gezegd’

Decaan
Dat de student laat heeft gehandeld, erkent ook de voorzitter van het COBEX. “Maar als deze student in blok drie al geen kans meer maakte om naar het volgende studiejaar te mogen, waarom is dit haar dan door een decaan voorgehouden?” Dat begrijpt de examencommissie ook niet. “Wij weten niet precies wat er door de decaan is gezegd.”

Volgens het COBEX laat de student zien dat ze gemotiveerd is, omdat ze ondanks haar negatieve BSA de vakken in het tweede jaar blijft volgen. Bovendien heeft ze in het vierde blok alles gehaald. De student vult aan: “Ik heb geen recht op een ov-kaart, omdat ik ben uitgeschreven. Toch ben ik bij elk college en maak ik alle opdrachten. Het kost me inmiddels al 400 euro. Ik heb het ervoor over. Ik wil dit heel graag.”

Twijfels
Het COBEX adviseert de examencommissie een uitzondering te maken. “Ik hoop dat jullie rekening houden met de motivatie van deze student en haar uitzonderlijke persoonlijke omstandigheden. Bovendien mag een student niet de dupe worden van stroef contact tussen een decaan en de examencommissie.”

De examencommissie krijgt nog een week de tijd om de situatie uitvoerig te beoordelen. Tot die tijd mag de student vakken blijven volgen, ook al staat ze niet ingeschreven.

W*M

Nette uitspraak, jammer dat je als studdent al de hijbel van een rechtspraak MOET doorgaan. kan me indenken dat er onterecht, of ijg hierdoor liever weg gaan.

2017-10-09 17:10:32