School shooting: politie oefent bij Friese hogeschool

Foto: Flickr/Shirley de Jong https://flic.kr/p/p3e2FJHoe handel je als politieagent bij een schietpartij op een onderwijscampus? Dinsdagavond speelde de politie samen met studenten integrale veiligheid een realistisch schietscenario na bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

In de Verenigde Staten komen school shootings regelmatig voor, niet zelden met veel slachtoffers. Dit is het Nederlandse onderwijs vooralsnog bespaard gebleven, maar een schutter op de campus valt nooit uit te sluiten. De politie probeert zich daar op voor te bereiden.

‘De enige echte tip die ik kan geven: bel direct de politie en luister heel goed naar de instructies’

Over details van de oefening wil de politie niet te veel kwijt. “Elke situatie is anders. De enige echte tip die ik kan geven: bel direct de politie en luister heel goed naar de instructies”, zegt Ron Reins van de politie Noord-Nederland. Omdat schietpartijen op scholen geen alledaagse kost zijn, oefenden politieagenten bij NHL om zo’n situatie het hoofd te bieden.

“Paintball-gehalte”

De hogeschool was vanwege de herfstvakantie grotendeels leeg. Studenten van de opleiding integrale veiligheid waren opgetrommeld om de rollen van dader en slachtoffer te spelen. Aanvankelijk had de oefening voor hen een hoog “paintball-gehalte”, waardoor er flink werd gelachen, vertelt Reins. “Maar in de loop van de avond werd het serieuzer. Daardoor liepen de oefeningen steeds beter.”

Voor de NHL-studenten was het zeker niet alleen maar een avondje toneelspelen. Velen van hen gaan bij de politie stage lopen en komen er later te werken, dus zij hebben voor hun verdere loopbaan ook profijt van zulke oefeningen. Ze schoten met een pistool met losse flodders en moesten het handelen van de politieagenten beoordelen.

Hele klus
De agenten komen de komende maanden vaker bij NHL oefenen, vertelt Reins. “Dat is belangrijk, want op zo’n terrein met duizenden studenten is het een hele klus om iedereen in veiligheid te brengen.”

Dreiging
Twee jaar geleden dreigde er een schietpartij bij de Universiteit Leiden en bewaakte de politie alle gebouwen van de campus. Een 21-jarige student had een dreigement op de website 4chan geplaatst. Hij kreeg uiteindelijk een taakstraf en behandeling voor zijn psychische stoornis.