Student-ondernemer: gepimpte infuuszakjes voor kinderen met kanker

Foto: Lettawren/FlickrBatman, Wonder Woman of een nieuwe superheld. Als het aan drie Bredase studenten Ondernemerschap & Retail Management ligt, worden stripfiguren ingezet om kinderen met kanker op te vrolijken. Ze willen de infuuszakjes van zieke kinderen leuk aankleden, zodat de jongste patiënten een beetje afleiding hebben.

“Het is een eng en lelijk ding”, zegt Guido Theunissen over het infuuszakje voor medicatie. “Ziekenhuizen kunnen wel hulp gebruiken om kindvriendelijker te worden. Een infuusbox met superheldenprint is perfect, want het zorgt voor afleiding en leert kinderen waarom ze de medicijnen nodig hebben. Het is de bedoeling dat de superhelden kinderen inspireren en ze erdoorheen slepen.”

Oppepper
Het idee kwam van medestudent Vincent Olde Loohuis. Klasgenoten Guido Theunissen en Aron de Vilder waren beiden enthousiast. Guido: “Vincent wist ons meteen te overtuigen. Het concept is een gat in de Nederlandse markt.” Hij vervolgt: “En het voelt natuurlijk goed om iets maatschappelijk relevants te maken. Het feit dat we hier zieke kinderen mee opvrolijken motiveert ons enorm.”

Helemaal nieuw, is een gepimpte medicatiezak niet. Guido: “In 2013 lanceerde een Braziliaans ziekenhuis samen met een reclamebureau en Warner Bros hetzelfde concept. Daar is het een groot succes.”

De studenten hopen zowel ouders van zieke kinderen, als ziekenhuizen te overtuigen van hun idee. “Bij de behandeling van kanker is het belangrijk dat een kind zelf ook gelooft in genezing. Als kinderen hun medicatie associëren met superhelden, vinden ze het minder eng en begrijpen ze waarom het nodig is. Ze worden er als het ware sterker van. En de eerste stap in de strijd tegen ziekte is geloven in het medicijn. Daar kan onze infuusbox bij helpen.”

Nieuwe superheld
De grootste uitdaging voor het drietal is het contact met ziekenhuizen. “Soms verloopt dat moeizaam, dat hebben we vooraf onderschat”, geeft Guido toe. Begin november hopen de studenten het prototype te presenteren, op de open dag van Avans. “Wat er daarna gebeurt, weten we nog niet. Hopelijk komt de infuusbox in 2018 op de markt. We zijn nog hard op zoek naar sponsoren om dat mogelijk te maken.” Een mogelijke leverancier is het Biopolymeer Applicatie Centrum (BAC) in Breda.

Om bekende superhelden te mogen gebruiken, moeten de studenten veel geld neertellen voor licenties. Maar daar hebben ze gelukkig een oplossing voor. “We kunnen altijd een hele nieuwe superheld bedenken.”

Guido Theunissen

Hallo Jan, Leuk om te lezen dat u het een 'gaaf idee' vindt. Wij zouden ook graag een keer praten met u. Is het mogelijk om een mailtje te sturen naar info@infuusbox.nl met data die eventueel mogelijk zijn voor u? Mvg, Aron, Guido & Vincent

2017-10-30 15:03:53

Jan D.

Namens ORM DB. Wat een gaaf idee! Ziekenhuizen zijn soms log/ontoegankelijk, je moet ergens een eerste ingang hebben. Tip: probeer eens het WKZ in Utrecht, die zijn nogal eens voorloper. Heren, we kunnen een keer praten, Laat dan een reactie achter.

2017-10-30 12:53:00