Vietnamese Avansstudent woont noodgedwongen in aftands hostel door kamergebrek

Studeren in het buitenland moet een van de hoogtepunten van je studie zijn. Maar dan blijkt woonruimte vinden erg lastig en kom je noodgedwongen terecht in een oud hostel. In een kamer zonder bureau en kast die je met iemand anders moet delen. Het overkwam Duy Trinh uit Vietnam in Breda.

Duy hoorde van tevoren dat het lastig zou worden om als internationale student een kamer in een studentenhuis te vinden. Maar dat hij na twee maanden in Nederland nog geen eigen woonruimte zou hebben, verwachtte hij niet. Noodgedwongen woont de student uit Vietnam nu voor drie maanden in een vormalig hostel. Op het eerste gezicht ziet het gebouw eruit als een uitgeleefd studentenhuis. De woonkamer is donker, er staat een grote bruine houten bar en een rij tafels en stoelen. Niet veel anders dan gewone studentenhuizen, zou je denken. Behalve dat de meeste studenten zich kunnen terugtrekken op hun eigen kamer wanneer het te chaotisch wordt in de gemeenschappelijke ruimte.

Dat is voor Duy wel anders. Hij deelt een kleine kamer met een andere student. Er staan twee stapelbedden en een kluisje. Op de bovenste bedden liggen al hun spullen uitgestald. Op de onderste bedden slapen ze. Duy: “Ik zou graag een ruimte hebben waar ik me echt kan terugtrekken. Met een eigen tafel om aan te studeren en een kast om mijn spullen in op te bergen.”

350 euro voor een gedeelde kamer
Het voormalige hostel tegenover het treinstation in Breda verhuurt meerdere kamers aan internationale studenten. Er is een regeling getroffen zodat studenten zich daar officieel mogen inschrijven, wat nodig is om in Nederland te mogen studeren. Voor een kamer met eigen bed zijn ze 400 euro per maand kwijt. Voor een gedeelde kamer, zoals die Duy, 350 euro. Sommige kamers worden in de weekenden nog verhuurd aan andere gasten. Verder kunnen de bewoners gebruik maken van de keuken en de badkamers.

Huisvesting
Elk jaar doet het International Office (IO) van Avans haar best om alle internationale studenten te huisvesten als zij zelf nog geen woonruimte hebben geregeld. Dit jaar werden er extra maatregelen getroffen om meer kamers te realiseren voor de studenten. Zo werd in Den Bosch een voormalig bejaardentehuis beschikbaar gesteld. Waar enkele weken geleden nog een twintigtal internationale studenten zonder huisvesting zat, heeft nu bijna iedereen een dak boven het hoofd. Duy is de enige internationale student die momenteel geen gewone woonruimte heeft. Ruimte zoeken in een andere stad is geen optie door de extra bijkomende kosten van het openbaar vervoer.

Gehorig
Duy heeft via het internet en via via geprobeerd een kamer te vinden in het centrum. “Maar ze zoeken of altijd een meisje of een Nederlandse student.” Tot oktober heeft hij een contract lopen met het hostel. “Het IO vertelde dat het daarna makkelijker moet zijn om een ruimte te vinden in een huis omdat dan weer veel studenten stoppen met een studie en weer vertrekken.” De student heeft zich voor nu neergelegd bij deze tussenoplossing. Al is het niet ideaal: “Het is heel gehorig en het internet sucks.”