Vroege rokers hebben minder kans op een goede baan

Foto: pixabay.com/rkitMannen die op jonge leeftijd beginnen met roken hebben minder kans op een goede baan. Dat blijkt uit onderzoek van Ali Palali, docent aan de Universiteit van Tilburg.

Palali onderzocht de relatie tussen beginnen met roken voor je vijftiende en latere prestaties in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Uit het onderzoek blijkt dat de kans om een academische graad te halen of om een academische betrekking te krijgen bij vroege rokers 4 procent lager ligt dan bij anderen.

Slechtere indruk op docenten
In de Volkskrant benoemt Palali een aantal negatieve effecten van op jonge leeftijd beginnen met roken: scholieren en studenten die roken hebben vaak een slechtere conditie, ze raken sneller afgeleid als ze van het schoolplein of de campus gaan om te roken en ze maken een slechtere indruk op docenten. Rokers zouden ook minder tijd hebben om te studeren omdat ze moeten werken om sigaretten te kunnen betalen.

Door slechtere schoolprestaties krijgen vroege rokers te maken met een minder gunstig begin op de arbeidsmarkt. Zowel de loopbaan als het loon kunnen negatief worden beïnvloed door gezondheidsproblemen, discriminatie door de werkgever en het onderbreken van de werkzaamheden om te roken, stelt de onderzoeker. Het effect was alleen zichtbaar bij mannen. Volgens Palali omdat vrouwen minder roken en vaker parttime werken.

Roken

Grappigst zijn nog wel al die losers die "niet roken", let op de extra benadrukking van het "niet roken." Moeten ze namelijk de hele dag aangeven, pretenderend dat wij degene zijn die onszelf stoer vinden wanneer we roken. Heilige boontjes.

2017-10-08 12:35:14

Hans Sibbel

www.youtube.com/watch?v=TC0jxFey7-k

2017-10-06 12:51:34

W*M

ik vindt ze ook egoistiesch het maakt ze niets uit dat iemand anders op straat maar die troep moet inademen omdat zij zich zelf graag stoer vinden.

2017-10-06 12:43:11