Weggestuurde student met ADD in beroep: ‘Decaan had in moeten grijpen’

Een student moet stoppen met zijn studie Werktuigbouwkunde omdat hij niet genoeg studiepunten heeft behaald. Hij vindt dat de decaan te weinig actie heeft genomen toen het slecht ging, vanwege zijn problemen met ADD en dyslexie. Daarom stapt hij naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student kampt al zijn hele leven met dyslexie en ADD en heeft hiervoor ook een doktersverklaring. Deze leerstoornissen maken zijn studie werktuigbouwkunde alleen maar moeilijker.

Decaan
Aan het begin van het jaar is de jongen naar de decaan geweest voor een gesprek. Er is afgesproken dat hij meer tijd krijgt tijdens toetsen en dat hij gebruik mag maken van een voorleesprogramma. De student moest verdere afspraken zelf plannen wanneer het alsnog niet goed ging. Dat heeft hij nooit gedaan. De examencommissie geeft aan dat hij hierdoor geen verklaring van de decaan heeft, en dus ook niet in aanmerking komt voor een extra kans.

Stamelend vertelt de student tijdens de zitting zijn kant van het verhaal. “Deze school voelt voor mij als thuis, ik wil hier heel graag blijven.” Ondertussen wordt er informatie ingefluisterd door zijn moeder, zij is meegekomen om haar zoon bij te staan. Ze mag van de rechter niet voor haar zoon spreken, maar dat vindt ze erg moeilijk. Ze is bang dat hij belangrijke zaken vergeet uit te leggen. “Het is voor mijn zoon moeilijk om informatie te ordenen en duidelijk te vertellen.”

Te weinig begeleiding
“Door mijn stoornis is het heel moeilijk voor mij om hulp te vragen. Met mijn SLB-er had ik wel goed contact, maar ook zij heeft mij nooit naar de decaan doorverwezen toen het wat minder ging”, legt de student uit. Zijn moeder tikt hem aan en fluistert wat in zijn oor. Snel vult hij aan: “Ik zou willen dat ik meer begeleiding had gehad. Dat de decaan zelf meer actie had genomen.”

Alsnog onvoldoende punten
Dat is volgens de examencommissie geen optie. “Je kunt niet van een decaan verwachten dat hij zelf langs gaat bij de leerlingen om te vragen hoe het gaat. Dat is niet zijn taak. En zelfs wanneer de student de extra herkansingen wél had mogen doen en die ook had gehaald, zou hij nog niet genoeg studiepunten hebben om over te mogen.”

Het beroep van de student is later dan de uiterlijke termijn van zes weken ingediend en wordt hierdoor niet ontvankelijk verklaard. De student krijgt geen extra kans.

h. bekema

heel jammer. herken mij ten zeerste in de handelswijze van de student

2017-10-05 15:51:37

Perpost

add'ers hebben vaak moeite met communicatie en concentratie maar zijn boven dit alles zeer creatief door de andere denkpatronen welke zij hebben. Duidelijk is communicatie skills één van de oorzaken in deze zaak, maar regels zijn regels blijkbaar.

2017-10-03 11:58:42

R.

Ik heb tevens ADD en mijn ervaring is dat scholen vaak niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Jammer want dit leidt tot veel onbegrip en frustratie bij hen die dit hebben.

2017-10-02 19:26:29