Windesheim-gebouw pas in zomer weer open vanwege instortingsgevaar

Het gebouw X, dat Hogeschool Windesheim afgelopen weekend uit angst voor instortingsgevaar sloot, blijft nog enkele maanden dicht. Dit meldt de hogeschool in een persbericht.

Afgelopen week bleek dat de vloeren van het gebouw lijken op die van een parkeergarage van Eindhoven Airport, die afgelopen juni instortte. In afwachting van nader onderzoek werd gebouw X, dat normaal gesproken ruimte biedt aan zo’n vierduizend studenten en 300 medewerkers, gesloten.

Schuifspanning
De uitslagen van het onderzoek stemmen niet vrolijk. Er blijkt te veel ‘schuifspanning’ te zijn tussen de vloerplaten en de betonlaag die er overheen is gestort. Omdat hier en daar ook de naden tussen de breedplaatvloer en de druklaag hebben losgelaten, voldoen de vloeren niet aan de eisen.

De deuren blijven daarom dicht totdat “de noodzakelijke bouwkundige aanpassingen zijn gedaan”, meldt de hogeschool vandaag in een persbericht. Dat is nog een flinke klus, want gebouw X telt zeven bouwlagen en heeft een oppervlakte van ruim 18 duizend vierkante meter. Voordat de betonnen vloeren kunnen worden verstevigd, moeten er eerst systeemplafonds en installaties worden weggehaald. De hele operatie zal naar verwachting enkele maanden duren.

Voor de toetsweek, die tot en met 10 november loopt, zijn alternatieve ruimtes en werkplekken geregeld. Voor de periode daarna wordt nog naar oplossingen gezocht.

Druk
Ook de Erasmus Universiteit ontruimde vorige week uit voorzorg het twee jaar oude Polak gebouw. Het is nog niet duidelijk hoe lang het gesloten blijft. Door de tentamenweken is het momenteel erg druk in de andere gebouwen.

Gebouwen van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de TU Delft zijn wel veilig, evenals die van de Hogeschool van Amsterdam, Avans  en de Hogeschool Utrecht.

Een hoogleraar Bouwkunde van de TU Delft waarschuwt in universiteitsblad Delta dat universiteiten en hogescholen niet alleen op bouwtekeningen kunnen vertrouwen als ze willen weten of hun gebouwen veilig zijn. Hij verwijt aannemers en toezichthouders dat ze niet goed hebben gecontroleerd en spreekt van “verloedering in de bouwwereld”.