Appel, peer, zandloper of atleet: studenten brengen zwemkleding uit voor elk figuurtype

Foto: Instagram @whitegoldswimwearDat niet iedere vrouw maatje 34 heeft, is algemeen bekend. Toch richten modemerken zich vooral op jonge vrouwen met een slank figuur. Zonde, want iedereen moet zich comfortabel voelen in zwemkleding. Dat vinden drie Avansstudenten Ondernemerschap & Retail Management, dus brengen ze hun eigen zwemkledinglijn uit, getiteld WhiteGold Swimwear.

Met de kledinglijn richt het drietal zich op verschillende lichaamstypen. “Het belangrijkste is dat vrouwen hun lichaam omarmen en zich prettig voelen in badkleding”, vertelt student Anne-Claire Blaak.

Absurd duur
“Eigenlijk liepen we alle drie tegen dit fenomeen aan”, meent Anne-Claire, die het concept samen met medestudenten Eva Grinwis en Danielle Trommel bedacht. “We hebben allemaal een ander figuur, maar bikini’s en badpakken sluiten zelden goed aan. Hebben we eindelijk een perfect badpak gevonden, blijkt ‘ie absurd duur. Dat is oneerlijk en eigenlijk onnodig.”

Om te peilen of andere vrouwen dit ook ervaren, gingen de drie in gesprek met dames van verschillende leeftijden. Medestudenten, maar ook moeders, tantes en oma’s. “Met name oudere vrouwen bleken behoefte te hebben aan meer variatie. Je lichaam verandert natuurlijk naarmate je ouder wordt. De huidige keuze voor deze groep is eigenlijk veel te beperkt”, legt Anne-Claire uit.

‘Onze badpakken zijn niet alleen voor voluptueuze vrouwen’

Omarm je lichaam
WhiteGold Swimwear past goed binnen de nieuwe trend van #curvepower en #bodypositivity. Online bewegingen waarbij duizenden vrouwen zich verenigen op Instagram met een gezamenlijke boodschap: omarm je eigen lichaam, hoe het er ook uitziet.

Na een overdaad aan fitgirls en healthbloggers hunkeren vrouwen naar ‘gewone’ rolmodellen. De studenten richten zich met hun kledinglijn daarom op uiteenlopende figuren. “Onze badpakken zijn niet alleen voor voluptueuze vrouwen, maar juist voor alle figuren. Wij focussen op vier verschillende lichaamstypen. Aan elk lichaamstype willen we evenveel aandacht besteden.”

Appel of peer
Op dit moment zijn de studenten druk bezig met het inkopen van de zwemkleding. Ze hopen hun collectie op korte termijn te kunnen aanbieden op hun website. Daarop kunnen consumenten kiezen uit vier verschillende soorten lichaamsvormen: appel, peer, atleet en zandloper. Alle producten krijgen een naam die gelinkt zal zijn aan de desbetreffende lichaamsvorm.

De slogan van WhiteGold Swimwear luidt: Feel pretty powerful. “Pas als we vrouwen blij hebben gemaakt met onze badpakken is ons doel bereikt”, aldus Anne-Claire.

alf

goeie actie...ik mis alleen de mannen lijn......

2017-11-29 11:03:54

a

ideetje, een badpak in de greenpeace kleuren met "save the wales", aandacht vragen voor de bedreigde walvissen!

2017-11-21 13:14:43