Avans Academie Associate degrees verhuist al na 1 jaar wegens onvoorziene groei

De Avans Academie Associate degrees in Den Bosch verhuist per september 2018 naar de Statenlaan. De academie is dit jaar begonnen op het Stationsplein, maar vanwege groei van de Academie voor Marketing en International Business (AMIB) in hetzelfde pand en de aanmeldingen voor de Associate degrees is besloten uit te wijken naar een ander pand.

Het pand aan de Statenlaan ligt op 5 minuten loopafstand van het station en dicht bij de Avanslocaties aan de Onderwijsboulevard 215. Op dit moment zit Banning Advocaten nog in dit gebouw.

Meer studenten dan verwacht
“We zijn dit jaar met meer studenten begonnen dan verwacht”, legt communicatieadviseur Marc Ruis uit. Avans ging uit van 175 studenten en dat zijn er 300 geworden. “Die instroom verwachten we ook komend studiejaar plus studenten die kiezen voor de vijf Associate degree-opleidingen die erbij komen. Als je dat optelt, is het pand aan het Stationsplein te klein.”

Op dit moment wijken Associate degree-opleidingen overigens al af en toe uit naar de Avanslocatie aan de Parallelweg en de Onderwijsboulevard. “In het pand op het Stationsplein kunnen we de grotere groep AAAd-studenten niet altijd kwijt, omdat er mede door de groei van AMIB geen extra ruimtes voorhanden zijn.”

Vijf nieuwe opleidingen
Avans wil in september in Den Bosch starten met Associate degrees op het gebied van Built Environment, Engineering, Health & Social Work, Logistiek en Management. “Dat is onder voorbehoud, de aanvragen lopen nog”, zegt Ruis. Deze vijf Ad’s komen naast de al bestaande opleidingen Business, Communicatie, Finance, HRM, ICT Marketing en Ondernemen.

De huur van het pand aan de Statenlaan is deels voor minimaal 3 jaar en deels voor 5 jaar. “Op termijn is het Stationsplein de permanente locatie van de AAAd”, zegt Ruis. De bedoeling is dat AMIB terugkeert naar de Onderwijsboulevard. Avans heeft nieuwbouwplannen op de plek van de kunstacademie deze moeten in 2021 zijn afgerond.

Budget
De hogeschool start in april met de aanpassing van de locatie voor onderwijs. Avans is op dit moment met de academie de definitieve indeling van het pand aan het bespreken, op basis daarvan wordt het definitieve budget bepaald, laat Arnaud Opdam, directeur Huisvesting en Services, weten.

De huur van het pand is onder voorbehoud. Zowel de Avans Medezeggenschapsraad als de Raad van Toezicht moet nog instemmen met de verhuizing.