Avans-alumnus verovert de harten van alle coaches: ‘Ik kies voor Sanne Hans’

Het was een super spannende aflevering van The voice of Holland. Oud-student Ondernemerschap & Retail Management Bram Houg betrad als laatste het podium. Hij stal de show, want alle coaches drukten op de befaamde knop. Bram kon bijna niet kiezen. “Ik vind het moeilijk, maar ik kies toch voor Sanne”, zei hij uiteindelijk. Hij voelde zich het meest ’thuis’ bij haar.

Tijdens zijn afstudeerproces bij Avans, ontstond het idee voor de deelname aan de talentenshow. “Ik vroeg me af of dit het leven was dat ik ambieer. Elke dag werken van negen tot zes. Daarna sporten en in het weekend op stap. Hetzelfde riedeltje elke week opnieuw. Wil ik dit echt? Ik dacht in die periode vaak terug aan de tijd waarin ik volop muziek maakte en hoe tof ik het vond om dat te doen. Toen besloot ik dat ik niets te verliezen had, dus gaf ik me op voor TVOH.”

‘Ik was zeven toen ik voor het eerst voor een publiek zong’

De liefde voor zingen bloeide op in de kerk.” Bram: “Ik was zeven jaar oud toen ik voor het eerst voor een groot publiek zong tijdens de jaarlijkse kerstmusical in de kerk. Mijn moeder was de organisator en mijn broers en ik hadden allemaal een rol, ik als kleine ukkepuk had een bescheiden rol, volgens mij speelde ik een schaapje. Omdat er een stuk zang over was, mocht ik dat op me nemen. En verdomd, dat bleek ik verrassend goed te kunnen.”

Kinderen voor Kinderen
Het bleef voor Bram niet bij de jaarlijkse kerstmusicals. “Mijn moeder was zo onder de indruk, dat ze me opgaf voor het Kinderen voor Kinderen Songfestival. Ik werd eerste van Zeeland en nummer vier van Nederland. Al die complimentjes, dat vond ik als klein jochie heel mooi natuurlijk. Nog steeds zetten vrienden af en toe dat filmpje van YouTube op om me te plagen. Ik kan er zelf prima om lachen, meestal zing ik gewoon keihard mee.”

Carrièreswitch
Toen Bram met zijn Avansstudie begon, ging zijn zangcarrière op een lager pitje. De studie Ondernemerschap & Retail Management vergt veel tijd en aandacht. Voor zingen had ik simpelweg geen tijd meer.” Totdat de alumnus zich aan het einde van zijn studieperode opgaf voor TVOH.

‘Optreden voor de grootste artiesten van Nederland is superspannend’

Achter de schermen
Wat Bram het meest opviel aan zijn deelname, was de grote aanpak van het programma. “Ik heb me echt vergaapt aan het team TVOH. Er werken zoveel mensen achter de schermen. Optreden voor de grootste artiesten van Nederland is superspannend. Je moet hen overtuigen met alleen je stem. De druk is gigantisch.”

Of de oud-student een muzikale voorbeeld heeft? “Charlie Puth is een beetje mijn rolmodel. Hij lijkt me een ontzettend chille gast én hij is een muzikaal genie. De zanger is vanaf december opnieuw te zien bij The voice of Holland. Op 8 december worden The Battles uitgezonden. Voor nu geniet hij met volle teugen van zijn overwinning. “Muziek maken vind ik het mooiste wat er is. Diep van binnen is het mijn droom om geld te verdienen met zingen.”

Anny

Heel goed gezongen Bram! Jij komt er wel, Heel veel Succes!

2017-11-24 22:39:43