Avansstudenten in Australië over homohuwelijk: ‘Liefde won van de haatcampagnes’

Foto: William Hamon/ FlickrAustraliërs stemden met een meerderheid van 61,6 procent vóór openstelling van het homohuwelijk. Punt sprak met twee Avansstudenten die momenteel voor hun stage down under verblijven. “Jongeren zijn hier enorm opgelucht.”

“Best gek dat het zo lang moest duren”, vertelt Suzanne Wildhagen, student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda, die nu stage loopt in Adelaide. “De Australiërs die ik ontmoet zijn niet conservatief. Ik vind ze juist ruimdenkend en relaxed. Om mij heen is er veel wederzijds respect. Eigenlijk zelfs meer dan in Nederland op het moment. Ik denk dat jongeren enorm opgelucht zijn. Eindelijk zijn er gelijke rechten.”

‘Eigenlijk zie je de hele dag door dat gays en transseksuelen elkaar ontmoeten in de kroeg’

Rik van Opstal, student Bouwkunde in Tilburg: “Ik woon zelf in Sydney en loop stage bij een architect en designer in de wijk Darlinghurst. Vooral op de beroemde Oxford Street in Sydney, hét homo-uitgaansgebied, zie je hier de hele dag door dat gays en transseksuelen elkaar ontmoeten in de kroeg. Het is doodgewoon. Ik kan niet verklaren waarom juist Australië zo achter de feiten aanloopt.”

Tranen van geluk
Volgens Rik was de sfeer in Sydney voor de uitslag grimmig. “Mensen die tegen waren demonstreerden massaal in de buurt van Oxford Street. Op de dag van de uitslag is er zelfs nog een flink protest geweest. Toevallig is mijn werkgever homo, dus toen de uitslag ‘s ochtend om 10 uur bekend werd gemaakt, ging hij helemaal los. Ik heb ‘m nog nooit zo blij meegemaakt. Met tranen van geluk rende hij, net zoals velen de straat op. In Sydney werd het tot laat in de nacht gevierd. Diezelfde baas had natuurlijk een dikke kater de volgende dag.”

Anti-homoactivisten
Ook in Adelaide was de sfeer in de weken voor de uitslag gespannen. Anti-homoactivisten proberen met een poster waarop Stop the Fags stond stemadvies te geven. Suzanne: “Ik spreek natuurlijk vooral studenten en die zijn allemaal pro-legalisering. Die vinden het zelfs een beetje gênant dat er nog gestreden moet worden om gelijke rechten. Om iets van de sfeer mee te krijgen, ben ik naar een rally geweest van ja-stemmers. Het was geen echte demonstratie, maar er stonden mensen van alle leeftijden, van jonge kinderen tot ouderen met kleurrijke vlaggen en borden. Heel bijzonder om te zien.”

‘Studenten praten makkelijk over alles’

Rik merkt dat vooral jongeren duidelijk voorstander van legalisering zijn. “Studenten praten hier heel makkelijk over alles. Er zijn niet echt taboes. Ik ken ook genoeg homo’s en lesbiennes en het is nooit een big deal. Het is daarom zo’n raar gegeven: Australiërs zijn makkelijk met alles, maar juist dit onderwerp leidde tot verdeeldheid en haat.’”

Haatcampagnes
Al jaren blijkt uit verschillende peilingen dat de meeste Australiërs niets hebben tegen openstelling van het huwelijk. Toch is de invloed van de katholieke kerk dusdanig groot, dat legalisering nog steeds op zich laat wachten. Ook nu de bevolking ja heeft gestemd, is de openstelling nog niet officieel. Suzanne: “Van medestudenten hoor ik dat tegenstanders strenge christenen zijn. Dat maakt het extra gevoelig, want hun anti-campagnes raken kwetsbare jongeren die nog worstelen met hun geaardheid.” Rik is zelf net zo opgelucht als zijn directe omgeving: “Liefde en verbroedering wonnen het uiteindelijk van de haatcampagnes.”

De Australische premier Malcolm Turnbull wil dat het parlement er nog voor Kerst werk van maakt om “deze opdracht van de kiezers uit te voeren”, zei hij als reactie op de uitslag. Als de wet er komt, wordt Australië het 25ste land met het homohuwelijk en daarmee een van de laatste westerse landen die het legaliseert. Nederland was in 2001 het allereerste land waar koppels van hetzelfde geslacht mochten trouwen.

Lidia

Wat goed dat jullie hier ook over schrijven. Heel goed verhaal!

2017-11-29 16:54:30

Richard

Komt er ook nog wat uitgebreider aandacht voor de groep die tegen het homohuwelijk is?

2017-11-25 00:25:46