Elektrotechniek verleidt op open dag met professionele lichtshow

Foto: Pixabay.com/CounsellingEr zijn meer arbeidsplaatsen in de elektrotechniek dan dat er studenten instromen. Veel studiekiezers hebben een verouderd beeld bij de opleiding Elektrotechniek. Tijdens de open dag, aanstaande zaterdag, wil de Bredase opleiding daarom laten zien dat elektrotechniek eigenlijk best hip is.

“Dj’s als Armin van Buuren en iemand als Max Verstappen zijn rolmodellen voor jongeren. Wij willen tijdens de open dag laten zien dat elektrotechniek overal aanwezig is, dus ook in draaitafels van dj’s en in de auto van Max”, zegt docent Katja Jongen. “Of wat dacht je van de gamesconsoles die de meeste jongeren hebben?”

‘Onze alumni zijn enthousiast over wat ze geleerd hebben en wat hun mogelijkheden zijn’

Danceproducties
Om meer studenten te trekken gaat de opleiding aanstaande zaterdag experimenteren. “Een van onze studenten gaat muziek draaien. Rena Electronica bouwt een lichtshow, zij werken ook voor diverse Nederlandse danceproducties.” Het Zundertse bedrijf werkt mee aan de open dag omdat zij het belang van meer elektrotechnici inzien.

Volgens de docent weten studiekiezers niet zo goed wat de opleiding Elektrotechniek inhoudt. “Dat moeten we veranderen, want als studenten eenmaal voor deze opleiding gekozen hebben, zijn ze erg tevreden. Ook onze alumni zijn enthousiast over wat ze geleerd hebben en wat hun mogelijkheden zijn.”

‘Ouders willen weten hoe het perspectief op de arbeidsmarkt is, studiekiezers hoeveel huiswerk ze krijgen’

Gescheiden voorlichting
Naast het pimpen van een klaslokaal gaat de opleiding ook apart voorlichting geven aan studiekiezers en ouders. “Voorheen deden we dat tegelijk, maar ouders stellen andere vragen dan de jongeren. Ouders willen weten hoe het perspectief op de arbeidsmarkt is, studiekiezers hoeveel huiswerk ze krijgen. Door het te scheiden, hopen we dat studiekiezers een beter beeld krijgen van de opleiding. Daarom laten we huidige studenten ook de voorlichting aan studiekiezers geven.”

Docent Jongen heeft veel huidige studenten gevraagd waarom ze voor de opleiding gekozen hebben. “Bijna altijd krijg je dan het antwoord dat het hun passie is. Dat ze al heel lang wisten dat ze dit wilden doen. Met de nieuwe open dag hopen we ook andere studiekiezers te trekken voor wie Elektrotechniek een minder voor de hand liggende keuze is.”

Gesprek op het schoolplein
De docent beseft dat lang niet iedere studiekiezer zaterdag bij Elektrotechniek binnen zal lopen. “Maar er wordt over open dagen wel gesproken op het schoolplein. Wellicht dat een aantal bezoekers daar aan andere scholieren overbrengt wat ze bij ons gezien hebben.”

Jongen is niet bang dat studiekiezers een verkeerd beeld van de opleiding krijgen. “We maken duidelijk dat je bij ons niet opgeleid wordt tot dj. Maar een elektrotechnicus is wel onmisbaar voor bijvoorbeeld de grote lichtinstallatie van een dance-evenement.”