Geen nieuwbouw maar voormalig belastingkantoor voor Associate degrees Academie Roosendaal

Een pand van de Belastingdienst is de definitieve vestigingsplaats van de te starten Associate degrees Academie in Roosendaal. De plannen voor tijdelijke huisvesting en nieuwbouw komen hiermee te vervallen.

Avans en HZ University of Applied Sciences starten in september in Roosendaal met het aanbieden van Associate degrees. Eerder was het idee om te starten in een voormalige middelbare school en op termijn uit wijken naar nieuwbouw. Dat gaat dus niet door.

Drie jaar gratis

De gemeente Roosendaal koopt het voormalig belastingkantoor aan het Mill Hillplein en stelt het ter beschikking aan Avans en de HZ voor een periode van drie jaar. De beide hogescholen hebben dus geen huurkosten, maar betalen wel de verbouwing van het pand. Een investering van 4,5 mijoen euro. Als na drie jaar blijkt dat de opleidingen van de Associate degrees (Ad) succesvol zijn, dan koopt Avans het gebouw van de gemeente. Avans en de HZ zijn nu volop bezig met plannen om het gebouw geschikt te maken voor onderwijs.

Het pand ligt aan de rand van het centrum dicht bij het NS-station. Er is voldoende parkeerruimte in de kelder voor auto’s en fietsen. Ook is er een bushalte voor de deur voor diverse buslijnen.

De Associate degrees Academie in Roosendaal wil komend studiejaar voltijdopleidingen aanbieden op het gebied van Built Environment, Business, Communicatie, Engineering, Finance, Health & Social Work, HRM, ICT, Management, Marketing en Ondernemen.

Succes
“In Den Bosch zijn we dit jaar gestart met de Avans Academie Associate degrees. Dat bleek enorm succesvol. We hebben daar nu al zo’n driehonderd Ad-studenten. Volgend studiejaar starten we dus ook in Roosendaal, samen met de HZ. Ik ben ervan overtuigd dat dit net zo’n succes zal worden”, zegt Paul Rüpp, bestuursvoorzitter van Avans. De Bossche academie heeft onlangs bekend gemaakt vanwege de onverwachte groei volgend jaar uit te wijken naar een groter pand.

‘De onverwachte groei in Den Bosch is een van de redenenen dat we nu in Roosendaal overgestapt zijn op een ander scenario’

“De onverwachte groei in Den Bosch is een van de redenenen dat we nu in Roosendaal overgestapt zijn op een ander scenario”, zegt Rüpp. “De groeimogelijkheden in het voormalige Da Vinci College waren beperkt. Dan zouden we sneller tot nieuwbouw moeten overgaan. Bovendien hoeven we nu maar een keer te investeren in het geschikt maken van een pand en kunnen we dat gefaseerd doen.” De bestuursvoorzitter vindt de ligging van het voormalig belastingkantoor ook beter. “Meer centraal en in de buurt van het spoor. Ideaal voor studenten.”

Avans en de HZ hopen met ruim 200 studenten te starten en willen in een paar jaar doorgroeien naar een academie met 1.200 tot 1.500 studenten. Studiekiezers kunnen zich al inschrijven op een deel van de opleidingen. “Een groot deel van de Associate degrees is inmiddels goedgekeurd en studenten kunnen inschrijven via Studielink”, zegt Rüpp.