Heeft deze student een écht werkende katerpil ontwikkeld?

Foto: Flickr/J. de Graaf https://flic.kr/p/zmEwJ1Ik drink nooit meer! Zal er vaak genoeg de day after door je hoofd geschoten zijn. Misselijk, hoofpijn,  colleges skippen omdat je liever in bed ligt; dat is verleden tijd als het aan Niels Pesser, student aan de Radbound Universiteit en zijn vader Jacco ligt. Samen ontwikkelde zij een, naar eigen zeggen, écht werkende anti-katerpil Zober!.

Het idee voor de pil ontstond tijdens een fietsvakantie door de bergen. Na een flinke tocht gingen de glazen wijn er goed in bij vader en zoon Pesser. “Dan zit je de volgende ochtend toch minder lekker op de fiets”, vertelt Niels in de apotheek van zijn vader in het Brabantse Hoeven aan Vox. “Toen zijn we gaan nadenken: zouden we daar niet iets aan kunnen doen?” Terug in Nederland doken ze in bestaande wetenschappelijke literatuur over katers.

Groene thee
Hun zoektocht bracht ze bij een alledaags middel dat eigenlijk bijna te mooi is om waar te zijn: groene thee. Niels: “In de thee zit maar een kleine hoeveelheid van de werkzame stof. Door het indampen ervan kunnen we uiteindelijk een hoge concentratie van het stofje in de pil stoppen.” En daar komt de apotheek van vader Jacco handig van pas. Wat er verder nog in de pillen zit, willen Niels en Jacco niet delen: “We willen niet dat grote bedrijven onze receptuur kunnen namaken. Wat ze wel willen vertellen, is dat de thee die zij gebruiken uit China wordt geïmporteerd.

Sceptisch
Jacco en Niels zijn ervan overtuigd dat de pil werkt. Ze hebben hem zelf getest en horen positieve geluiden van mensen om hen heen. Maar Frans Russel, hoogleraar farmacologie en toxicologie van de Radboud Universiteit, is sceptisch. Op verzoek van Vox dook de hoogleraar in katermaterie volgens de wetenschap. Volgens hem bestaat het verband van de werkzame stof in groene thee wel, alleen is nooit aangetoond dat het een kater volledig kan doen verdwijnen. Russel: “Op basis van wat ik lees, acht ik het een onwerkzaam preparaat.” Het effect van de thee op de afbraak van een kater gaat om tien tot vijftien procent. Let op: bij muizen. “Bij mensen is het allemaal niet uitgezocht. Om zeker te weten of de pil werkt, moet hij getest worden. Als hij zou werken, zou dat revolutionair zijn. Het zou de eerste anti-katerpil zijn die zijn belofte nakomt.”

Zober!
Ben je toch nieuwsgierig geworden naar Zober!? Een doosje met zes pillen kost 5,95 euro, een doosje met 24 pillen 21,95 euro. Voor een optimale werking, zo staat in de bijsluiter te lezen, moeten er evenveel pillen geslikt worden als geconsumeerde glazen alcohol.