HRM-studenten vol lof over conferentie ‘omgaan met onvoorziene situaties’

Hoe gedraag jij je in situaties waarvan je geen idee hebt wat je eigenlijk moet doen? Dat was de centrale vraag tijdens een vierdaagse conferentie in Noordwijk. Naast professionals uit verschillende landen deden ook zes Bredase studenten Human Resource Management van Avans mee. “Het is een van de mooiste dingen die ik heb meegemaakt tijdens mijn opleiding.”

“Het zijn vier intensieve dagen, maar daar krijg je zoveel voor terug”, zegt vierdejaarsstudent Selwyn Kuipers. Hij is vol lof over de door Avanlector Sustainable Working and Organising Tonnie van der Zouwen georganiseerde conferentie. Ook tweedejaarsstudent Stefanie Antonissen kijkt met een goed gevoel terug. “Ik wilde buiten mijn comfortzone komen, dat is zeker gelukt.”

Impact
Aan buitenstaanders is lastig uit te leggen waarom de conferentie zoveel impact heeft gehad op de studenten. “Familie en vrienden vroegen er ook naar, maar eigenlijk had je er bij moeten zijn”, zegt Selwyn die alsnog een poging waagt: “Als deelnemer werd je continu in verrassende situaties gebracht waarvan je geen idee hebt hoe je je moet gedragen.”

Door verschillende spelelementen leren de deelnemers elkaar kennen en is er volgens beide studenten een sfeer ontstaan waarin het makkelijker wordt om met onvoorziene situaties om te gaan. “Als je niet weet wat je moet doen, is respect voor elkaar en je kwetsbaar durven opstellen erg belangrijk”, zegt Stefanie.

‘Je merkt dat wij minder begrensd denken dan mensen die al langer in het bedrijfsleven meedraaien’

Waardering
Aan de conferentie deden naast de zes Avansstudenten vooral mensen uit het bedrijfsleven mee. “Zoals zakenmannen uit Afrika en Amerika. Die hadden veel waardering voor onze inbreng”, zegt Stefanie. “We zijn ook uitgenodigd door een Israëlische vrouw omdat ze onze visie zo waardeerde.”
“Je merkt dat wij minder begrensd denken dan mensen die al langer in het bedrijfsleven meedraaien”, voegt Selwyn toe.

De studenten zijn van plan gezamenlijk naar Israël te gaan. “We hebben in vier dagen een erg hechte band opgebouwd. Natuurlijk omdat je zo open en kwetsbaar naar elkaar toe bent”, zegt Selwyn.

De studenten willen de opgedane kennis inbrengen in hun eigen opleiding en mogelijk daarna Avansbreed. “We weten nog niet hoe we dat moeten doen, maar het is voor iedere student belangrijk dat ze weten hoe ze om moeten gaan met verrassende situaties”, vindt Selwyn.