In memoriam: Jaap de Wit

In de nacht van vrijdag 27 oktober is Jaap de Wit, student Sociaal Pedagogische Hulpverlening overleden. Hieronder het in memoriam namens de academie.

Vrijdag 27 oktober 2017, bereikte ons het droevige bericht dat Jaap de Wit, 4e- jaars student Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Den Bosch, in die nacht was overleden. We wisten dat dit bericht een keer zou komen, maar het voelt nog steeds te snel.

Jaap kwam vijf jaar geleden bij ons studeren, nadat hij net geopereerd was aan een hersentumor.

Hij was een betrokken student, met humor en innemende bravoure, aanwezig in de les en erbuiten en uit het juiste hout gesneden om een goede sociaal werker te worden. Meer vanuit de praktijk, dan vanuit de theorie. Die theorievakken moest hij vaak herkansen. En dat deed hij met verve. In het derde jaar kwam de tumor terug. Met hem maakten we afspraken om het derde jaar in twee jaar te doen. Hij pakte dat, optimistisch als altijd, voortvarend op. Wat hadden wij veel respect voor de open wijze waarop hij met zijn ziekte omging. Afgelopen juni leek alles de goede kant op te gaan. Jaap werd ‘schoon’ verklaard, vierde het leven en stroomde na de zomer de minor in.

Toen het vreselijke bericht kwam dat de tumor toch was teruggekeerd, ging het ineens heel snel.

In de open ruimte op de eerste verdieping hebben we een plek ter nagedachtenis ingericht voor iedereen die zijn gedachten naar Jaap uit wil laten gaan en een herinnering, gedachte of wens achter wil laten. We verzamelen deze verhalen over Jaap in ons collectief geheugen, en zullen hem zo altijd blijven herinneren.

We troosten ons enigszins met de gedachte dat Jaap ook graag bij ons op de opleiding wilde zijn, dat hij een erg goede relatie met diverse docenten had en dat sommige studenten intieme, hele waardevolle vrienden voor hem werden.

De studenten, medewerkers en directie van de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch wensen Jaaps’ vriendin, familie en dierbaren alle kracht toe om dit grote verlies te dragen.