Recensie: flink aan de bak met Het Studentenpoetsboek

Schoonmaken, dat is niet iets waar je als student veel mee bezig bent. Het is dat je er af en toe echt niet onderuit komt als je op kamers woont, anders zou je er sowieso nooit aan beginnen. Toch komt schoonmaakgoeroe Diet Groothuis met Het Studentenpoetsboek.

“Voor wie wel iets beters te doen heeft dan schoonmaken”, staat op de cover van het boek. De tips die erin staan, moeten ervoor zorgen dat je met minimale inspanningen een maximaal resultaat bereikt. Na het doorlezen van het boek is het idee van minimale inspanning wel verdwenen. Om je huis schoon te maken en te houden, moet je behoorlijk aan de bak.

Stappenplan
Het boek is verdeeld in hoofdstukken en elk deel is een soort stappenplan voor het schoonmaken van keuken, woonkamer, badkamer en slaapkamer, zodat je aan het einde een schoon huis hebt. Wat heb je nodig en hoe pak je het aan? Groothuis zweert bij de heilige drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn. Meer heb je volgens haar niet nodig om het huis schoon te krijgen. Dus trap er niet meer in, die felgekleurde flessen allesreiniger of sprays voor van-alles-en-nog-wat in de supermarkt.

Sommige tips gaan wel wat ver voor studenten. Zoals: strijk de dekbedhoes en kussenslopen voor een geurig bed. Je mag al blij zijn als studenten zo af en toe hun bed verschonen. Of: groot studentenhuis? Koop meerdere stofzuigers, een voor elke verdieping. Tuurlijk, studenten hebben geld genoeg.

Handige tip
Wie echt fan is van schoonmaken, wordt blij van Het Studentenpoetsboek. Ben je minder enthousiast, dan kun je altijd nog op zoek naar die ene handige tip voor het verwijderen van een koffievlek of het poetsen van de wc.