Studenten ORM starten eigen reisbureau

Tweedejaarsstudenten Jos en Robin zijn bezig met het opzetten van hun eigen onderneming: HomeMyDay. Dit doen ze naast hun studie Ondernemerschap & Retail Management in Breda. HomeMyDay is een combinatie tussen Airbnb en een reisbureau.

Wat is precies het idee achter HomeMyDay? Jos vertelt: “Een vakantie boeken bij Airbnb of een andere verhuursite van privé-accommodaties wordt steeds populairder. Als je een vakantie wil boeken bij zo’n site moet je de vlucht, transfer, autoverhuur en eventueel tickets voor bezienswaardigheden er los bij boeken via andere sites. Ik vind dat altijd super irritant.”

Jos en Robin kregen het idee om een platform te ontwikkelen die all-in-one reizen biedt. Daarbij gaan ze samenwerkingen aan met verhuursites, vliegtuigmaatschappijen en transportbedrijven.

Complete reis
HomeMyDay biedt naast het boeken van een complete reis, ook een stukje beleving aan. Op de site kunnen mensen een ‘experience’ boeken waarbij de klant gekoppeld wordt aan lokale bewoners. “Die lokale bewoners kunnen de klant plekjes van de stad laten zien die alleen door een bewoner te vinden zijn. Uit meerdere onderzoeken die we hebben gedaan geven mensen aan dat ze behoefte hebben aan een site als HomeMyDay. We denken dus echt dat het een succes kan worden,” vertelt Jos enthousiast.

Maar bij het ontwikkelen van een onderneming komt veel kijken. Netwerken, onderzoeken en een plan uitschrijven. Ook is er een flinke technische kant. Jos: “Ondernemen is veel werk, maar heel leuk.” De beste tip die hij andere studenten kan geven is: gewoon beginnen. Vooral tijdens je studie.

Informaticastudenten
“Het is heel makkelijk om tijdens je studie een onderneming te beginnen,” legt hij uit.
“Een voorbeeldje: op dit moment werken we samen met twaalf Informaticastudenten die voor ons een website in elkaar zetten. Zij gebruiken dit voor hun studie en doen dit helemaal gratis. Normaal gesproken kost een website bouwen bakken met geld.”

HomeMyDay gaat 10 januari 2018 online.