Techniek Week Breda: van slijm maken tot bouwen met bamboe

Middelbare scholieren van verschillende scholen kwamen afgelopen week tijdens de Kennismaking Techniek Week proefjes doen bij Avans. Ze werden begeleid door techniekstudenten.

“Sommige proeven zijn populairder dan andere,” vertelt Civiele Techniekstudent Jort. “Ik sta bijvoorbeeld bij het proefje waarbij scholieren een brug moeten tekenen. Meestal vinden ze met de robots spelen interessanter.” De middelbare scholieren rouleren in groepjes. In totaal zijn er zes proeven, die elk een verschillende technische studie representeren.

Lekker kliederen
Bij de slime-proef maken de scholieren hun eigen kneedbare slijm van warm water, plantenvezels, lijm en kleurstof. Het zorgt voor vieze handen en een flinke kliederboel op tafel. Bij de bamboeproef moeten de scholieren zo snel mogelijk met bamboestokken en elastiekjes een stabiel geraamte in elkaar te zetten. Het hele groepje moet eronder kunnen staan zonder dat het instort. Om de spanning extra op te voeren, is het ook nog eens jongens tegen de meisjes.

Meer techneuten
Avans wil met de Techniek Week middelbare scholieren kennis laten maken met techniek. Of het echt veel nieuwe techneuten gaat trekken, is de vraag. Romy van het Markland College in Oudenbosch twijfelt nog. Ze staat al een tijdje in de rij om te spelen met een robotauto die is ontworpen door studenten Technische Informatica. Romy: “Ik weet nog niet of ik later zelf een technische studie wil doen. Maar ik vond het vandaag in ieder geval heel erg leuk.”

Er deden in totaal zes middelbare scholen mee aan deze week. In januari vindt de tweede editie plaats.