Wil je een Erasmusbeurs? Vergeet dan niet op de ‘grant’-knop te drukken

Een Bossche student wil graag voor een half jaar naar Riga. Hij is een dag te laat met het aanvragen van een Erasmusbeurs en krijgt deze niet toegewezen. De student Bedrijfskunde is het daar niet mee eens en gaat in beroep bij de Geschillenadviescommissie van Avans.

“Ik vind dat ik wel recht heb op de beurs”, zegt de student tijdens de zitting van de Geschillenadviescommissie. Hij neemt deel aan de zitting via Skype omdat hij inmiddels begonnen is aan zijn minor in Letland.

Ontslag
“Ik was inderdaad een dag te laat met mijn aanvraag. Dat komt omdat ik eerst alle papieren compleet wilde hebben. Dat proces liep vertraging op vanwege het ontslag van een medewerker van de universiteit in Riga.”

Het steekt de student dat hij geen beurs heeft gekregen terwijl een vriend van hem er wel een heeft. “Die had op de deadline ook niet alle gegevens compleet, maar had wel al op de grant-knop in Osiris gedrukt.”

Deadline
De Erasmusbeurs wordt bij Avans toegekend door de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentzaken (DMCS). De vertegenwoordiger van DMCS wijst er tijdens de zitting op dat alle verzoeken voor een beurs die te laat ingediend zijn, zijn afgewezen. Deadline is nu eenmaal deadline.

‘In de brochure staat wel een deadline vermeld, maar niet hoe je er mee om moet gaan’

“Ik vind het verweer erg rigide”, zegt de voorzitter van de Geschillenadviescommissie. “In de brochure staat wel een deadline vermeld, maar niet hoe je er mee om moet gaan. Ik zie ook nergens dat je op de grant-knop moet drukken.”

“Het International Office houdt voorlichtingsbijeenkomsten over hoe studenten een beurs moeten aanvragen”, legt de DMCS-medewerker uit. “Maar wordt daar gezegd dat je op de grant-knop moet drukken ook als je nog niet alle gegevens compleet hebt?”, vraagt het docentlid van de adviescommissie. De medewerker van DMCS moet dat navragen.

International Office
Waarom heeft de student niet bij het International Office aangegeven dat hij nog niet alle gegevens compleet had voor de deadline, vraagt de DMCS-er zich af. “Maar daar heb ik over gebeld. Toen is mij niet verteld dat ik alvast de grant-knop moest aanklikken. Anders had ik dat wel gedaan”, geeft de student aan.

De voorzitter vraagt DMCS nog eens naar de zaak te kijken omdat het hier in haar ogen gaat om bijzondere omstandigheden. “Als de beurs alsnog wordt toegekend, beschouw ik de zaak als ingetrokken. Gebeurt dat niet, dan brengen wij alsnog advies uit.”

DMCS heeft de zaak opnieuw bekeken en de student alsnog de Erasmusbeurs toegekend.

Sam

Beetje slap van Avans. Ik weet natuurlijk niet alle details maar als ik dit artikel lees dan is het gewoon z'n eigen schuld. Ik zat pas in het eerste jaar en er word zo op gestampt deadline = deadline en zelfstandigheid. Jammer dat hij z'n zin heeft.

2017-11-14 18:14:06

Arold Roestenburg

Je hebt gelijk, ik pas het aan.

2017-11-14 14:56:15

Anna

Riga is de hoofdstad van Letland. Als deze student heeft de beurs gekregen en in Riga studeert, dan moet er staan dat hij in Letland is, niet Litouwen.

2017-11-14 14:47:43