Code rood van kracht; hoger onderwijs stuurt studenten massaal naar huis

Het gaat vandaag zo hard sneeuwen dat sommige hogescholen uit voorzorg hun deuren sluiten. Studenten en docenten kunnen maar beter op tijd naar huis gaan, zeggen ze.

Het KNMI geeft zojuist code rood af, de hoogste alarmfase, en waarschuwt voor sneeuw en gladheid met kans op schade en letsel. Op veel plaatsen gaat vijf tot tien centimeter sneeuw vallen, verwachten de weersvoorspellers, en op sommige plaatsen zelfs vijftien centimeter.

“Veilig thuiskomen”
Hogeschool Utrecht, Avans en Inholland willen het niet afwachten. Bij deze hbo-instellingen zijn alle studenten vanaf twaalf uur vrij. “Zo kan iedereen veilig thuiskomen”, twittert Inholland. Ook vrijwel alle faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam gaan nu dicht.

Kennistoetsen gaan door
Maar weer of geen weer, de landelijke kennistoetsen van lerarenopleidingen (10voordeleraar) gaan gewoon door. “Ons advies is om op tijd te vertrekken”, staat op de website. Het gaat om toetsen aardrijkskunde, biologie en omgangskunde.

De universiteiten zeggen er nog niets over op hun websites, maar de kans is aanwezig dat lessen later op de dag uitvallen. De faculteit sociale wetenschappen van de Universiteit Utrecht heeft daar alvast toe besloten.

NS voorziet ‘zeer grote’ problemen
De NS voorziet problemen. In de avondspits zal de hinder “zeer groot” zijn. “Reizigers krijgen het dringende advies om hier rekening mee te houden”, staat op de website. Ze kunnen maar beter wat eerder vertrekken.

W*M

dan maar naar Bress als we niet meer welkom zijn op het Avans.... om 9 uur was de weg overigens rustig en goed te reiden ook in de polder.

2017-12-12 09:17:07