Deze gedreven Avansstudenten maken kans op de titel Student van het Jaar 2017

De genomineerden voor de titel Student van het Jaar 2017 zijn bekend. Maak kennis met duo Katherine en Cecile, Emma, Emy, Fadia en viertal Damian, Maud, Atdhe en Pelle.

Katherine Novoa Leon en Cecile Klein
Cecile (half Frans en half Duits) en Katherine (Peruaans) zetten zich vrijwillig voor de charitatieve instelling Human Works in Cajamarca, Peru. De organisatie heeft als doel om arme inwoners van Cajamarca zelfredzaam te maken. De plaatselijke bevolking krijgt taalles – velen zijn analfabeet. Daarnaast leren ze goederen produceren en worden ze getraind in ondernemen en promoten. Een van de doelstellingen van Cecile en Katherine is om zoveel mogelijk Avansstudenten bij dit non-profitconcept te betrekken. Ze doen dit vanuit goodwill: iets terugdoen voor de samenleving, maar ook omdat het binnen de kaders van hun studie International Business in Breda past.

Fadia Baabduh
Fadia, student Bouwkunde in Den Bosch, vluchtte zeven jaar geleden zonder familie vanuit Jemen naar Nederland. In het asielzoekerscentrum werd ze verliefd op een Nepalese man en ze kregen samen zoontje Aardeep, nu vijf jaar oud. De vader van Aardeep mocht niet in Nederland blijven. Fadia was een alleenstaande moeder in een vreemd land, sprak geen Nederlands en had geen familie. Toch liet zij zich niet beperken in haar droom om architect te worden. Ondanks alles wat ze heeft meegemaakt en de zorg voor Aardeep, wist ze in één jaar haar propedeuse te halen en ook de daarop volgende jaren rondde ze af zonder enige vertraging. Volgend jaar hoopt ze met een master architectuur te starten.

Emma Coolen
Voetballer en student Communication & Multimedia Design in Den Bosch Emma blogt en vlogt over haar weg naar een basisplek in het Nederlandse vrouwenelftal. Haar verhaal en YouTubekanaal werden opgepikt door de KNVB en ze werd gevraagd om met hen samen te werken om het EK vrouwenvoetbal in juli in beeld te brengen. Emma maakt zich hard om het imago van vrouwenvoetbal op te krikken

Naast de vlogs voor de KNVB, werkt Emma ook voor de sociale mediakanalen van de Oranjeleeuwinnen en het vrouwenvoetbalkledingmerk Liona. Ondertussen blijft ze hard werken aan haar eigen website en YouTubekanaal waar ze vlogt over alles wat er achter de schermen gaande is.

Damian van der Velden, Maud van Dijck, Atdhe Lila en Pelle Rademakers
In Mount Elgon, in ruraal Kenia, zetten deze vier studenten Bouwkunde uit Den Bosch en Tilburg zich vijf maanden voor in voor de lokale bevolking. Tien uur per dag, zes dagen in de week. Onder rauwe omstandigheden en door weer en wind. Het doel van hun stage: het bouwen van een betere woning voor een Keniaanse familie. De familie woont nu onder uitdagende leefomstandigheden.

Daarnaast leren de vier de gemeenschap waarin het gezin woont, de bouwmethode om het project als het ware te reproduceren. Samen met de fysieke tools en kennis, kan de gemeenschap verder. Ook als Damian, Maud, Atdhe en Pelle weer terug in Nederland zijn.

Emy Elfring
De Pabostudent is actief binnen studievereniging Pirr waar ze keer op keer voor iedereen klaar staat. Ze neemt de leiding en werkt hard. Binnen de Academieraad brengt ze in wat ze ziet en hoort binnen de opleiding. En dankzij haar kritische vermogen, onderzoekende houding en positiviteit wist Emy vorig jaar het onderwijsprobleem onder vluchtelingenkinderen onder de aandacht te brengen tijdens het project Wanderlust. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek kwam het Ministerie. En alsof dat nog niet genoeg is, liep Emy, tussen al deze activiteiten en haar studie door, in juni mee tijdens de Nacht van de Vluchteling om geld in te zamelen voor mensen die geen veilig thuis hebben.

Winnaar
Punt Student van het Jaarverkiezing organiseert voor het derde jaar op rij de Student van het Jaarverkiezing. Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt. De jury bestaat uit Anne en Hannah, de winnaars van de verkiezing van vorig jaar, onze eigen columnist Stefan van Teeffelen en Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur.

Angelique

Wat een toffe studenten heeft Avans zeg! Mooie dingen die zij doen voor anderen. Dat wordt een moelijke klus voor de jury denk ik.

2017-12-06 10:20:56