Dankzij Avansstudenten belangstelling voor lowbudget-uitvaart

Waarom wordt een peperdure grafkist eigenlijk gecremeerd? vroeg Davey Remie, tweedejaars Ondernemerschap & Retail Management, zich tijdens een uitvaart af. “Je betaalt duizenden euro’s voor een eikenhouten kist en vervolgens gaat ‘ie in vlammen op. Dat moet anders kunnen.”

Davey sparde met medestudenten Mirsad Hrbatovic en David Snels en het drietal kwam op een briljant plan: een binnenkist van steigerhout, die uitneembaar is tijdens de daadwerkelijke crematie. “Zo wordt niet een prijzige eikenhouten kist verbrand, maar alleen een goedkope binnenkist van gerecycled materiaal. En het dure omhulsel? Dat kan worden hergebruikt. “Het bespaart een hoop mensen flink wat geld”, legt student Mirsad uit.

Luxueus en praktisch
De mannen van de grafbox hebben de nodige research gedaan. “Grafkisten worden via rails in een oven gegleden. Onze kisten hebben aan de achterzijde een klep, zodat de binnenkist makkelijk uit de grafkist glijdt, zo de oven in. Het is efficiënt en nabestaanden merken er weinig van. Dat laatste was voor ons alle drie ook heel belangrijk.”

Grafkist voor iedereen
Volgens het drietal besparen nabestaanden al gauw tweeduizend euro, omdat de eikenhoutenkist wordt verhuurd. Consumenten betalen dus alleen voor de binnenkist. Mirsad: “Tot op het moment van de crematie heeft men die mooiere eikenkist, dus blijft het een bijzondere uitvaart.” De mannen bieden hun Grafkistenverhuur al vanaf vijfhonderd euro aan. Davey: De kosten die je bespaart kun je besteden aan een iets andere uitvaart bijvoorbeeld.”

Milieuvriendelijk
David: “Een normale grafkist die gecremeerd wordt is meestal van erg dik hout, bijvoorbeeld massief eikenhout. We hoeven niet uit te leggen hoe schadelijk die verbranding is voor het milieu. Bij ons wordt alleen de binnenkist gecremeerd. Dit is gemaakt van gerecycled steigerhout en dus veel minder vervuilend.”

Voice of Avans
Docenten zijn erg te spreken over het idee en beloonden de jongens zelfs met The voice of Avans, een prijs in het leven geroepen door de Academie voor Marketing & Business Management (AMBM), om studenten te stimuleren creatieve concepten te bedenken en presenteren.

De studenten begrijpen wel waarom ze The voice of Avans hebben gewonnen. “Ondernemers in de zaal vonden het een innovatief idee. Daarbij zijn we alle drie ambitieus, dus hebben we ons uitzonderlijk goed voorbereid. Zo was er geen speld meer tussen te krijgen.”

Samenwerking met Rabobank
Het zijn niet alleen een groep ondernemers en docenten die de loftrompet steken over het concept. Mirsad: “We gaan misschien samenwerken met uitvaartverzekeringen en uitvaartcentra. Een kwestie van tijd voor het balletje gaat rollen.” Davey vult aan: “Binnenkort krijgen wij de kans ons idee te pitchen voor de Rabobank. Als het ons lukt hen te overtuigen willen zij ons verder helpen en zelfs investeren in ons concept. Dat zou natuurlijk geweldig zijn.”

crematie voordeel

Misschien is het in massa productie wel haalbaar maar voor een maar stuks niet. Standaardkist is af verkrijgbaar compleet voor € 225,--

2017-12-11 16:29:57

Guido Steennis

Goed dat er wordt nagedacht over alternatieven voor onze branche. Maar, zonder al te cynisch te willen doen, denk ik dat deze studenten hun research beter hadden moeten doen. Er kleven nogal wat bezwaren en bijkomende kosten aan deze methode.

2017-12-09 12:10:54

Winkel

Beste Heren, Graag zou ik met jullie sparren over hoe het product, zou kunnen werken in de uitvaartzorg. Maar ook wil ik met jullie delen met welke gedachte ik als uitvaartverzorger direct heb, nu ik dit lees. Je kunt mij bereiken via 06-34979752.

2017-12-09 09:25:59

erik de jong

Slecht idee, niet praktisch, omslachtig en veel te duur. Trouwens je koopt en kist om in te blijven liggen. Een massief eiken kist is ongeveer 8 a 900 €.

2017-12-08 19:45:19

Mirsad H

Stuur me even een mailtje als je wil, lijkt ons interessant een keer samen te komen!

2017-12-08 19:36:42

Erik de Jong

Tja wat zal ik zeggen. De consument zit hier niet op te wachten. De genoemde € 500,- voor een binnenkist is al te duur, daarnaast komen er nog extra kosten bij voor transport etc. Je hebt voor een paar honderd euro meer al een mooie eiken kist.

2017-12-08 16:14:16

R.F.Hoyng

Ik zou graag de heren uit willen nodigen voor een gesprek waarin we kunnen bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Tel: 073-6568165 samen bereiken we nml. meer dan ieder voor zich

2017-12-08 15:50:01