‘Houd uw kinderen aangelijnd A.U.B.’: AKV-student roept landelijke verontwaardiging op met kunstproject

Buurtbewoners in Den Bosch moesten woensdag een paar keer goed knipperen. Bij een speeltuintje dook een bord op met de tekst: ‘Houd uw kinderen aangelijnd A.U.B.’. Al snel circuleerden foto’s op het internet en werden mensen boos. Het bleek om een kunstproject van kunststudent Max Rijkers te gaan.

‘Houd uw kinderen aangelijnd a.u.b.’, plaatste Max woensdag in het speeltuintje voor zijn deur aan de Willem Barentszstraat. De student aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost (AKV) wilde daarmee reacties uitlokken, maar wel enkel in de wijk, meldt het Brabants Dagblad.

Beledigd
Niet lang na de plaatsing van het bord, belanden foto’s op het internet. Het bord verscheen online onder andere bij Powned, RTLNieuws, Hart van Nederland en De Telegraaf. Mensen namen het bord serieus en waren beledigd. ‘Zijn ze gek geworden?’ en ‘Kinderen aanlijnen? Belachelijk’, reageerden buurtbewoners online.

Discussie aanwakkeren
Max wilde echter met zijn project de discussie over het fenomeen speeltuin en de betutteling die dat met zich meebrengt starten. “Zo van: hier moet je spelen, en niet daarbuiten. Denk verder ook aan alle regelgeving rondom de speelrekken. Ik hoopte dat daarover discussie zou ontstaan.”

Boze buurtbewoners
Het bord is inmiddels weggehaald door de gemeente Den Bosch. Maar de overbuurman kijkt Max nog altijd wat boos aan. Ook een paar andere buren aan de Willem Barentszstraat zijn beledigd om het grapje, dat tot zijn eigen verbazing landelijk media-aandacht trok. “Ja, daar ben ik best wel van geschrokken, want ik heb nooit iemand willen beledigen”, vertelt Max.

Overigens ontvangt Max ook genoeg positieve reacties. “En als ik vertel dat het om een kunstproject gaat, draaien velen wel bij.”