Kabinet zet impopulaire proef door: 3 hogescholen mogen zelf bepalen hoe ze onderwijskwaliteit beoordelen

Foto: Rijksoverheid - Valerie KuypersStraks mogen zes universiteiten en hogescholen meedoen aan een proef met nieuwe kwaliteitsbewaking in het onderwijs. Belangstelling lijkt er nauwelijks, maar minister Van Engelshoven zet het plan van haar voorganger toch door.

Vrijdag ging de ministerraad akkoord met de ‘pilot instellingsaccreditatie’, die in september van start moet gaan. Het idee is dat hogescholen en universiteiten voor een deel zelf mogen bepalen hoe ze hun onderwijskwaliteit beoordelen.

Lastendruk
De proef, die lastendruk moet verminderen, staat al enige tijd in de steigers en lijkt niet erg populair. De verkiezingen kwamen eraan, de formatie duurde lang en zo kon het gebeuren dat de proef op de lange baan werd geschoven. Tot vandaag.

Een eerder voorstel van toenmalig minister Bussemaker ging veel verder. Zes hogescholen en zes universiteiten zouden in één klap het stempel van goedkeuring krijgen voor al hun onderwijs als ze hun eigen kwaliteit nauwgezet zouden bewaken. Maar daar stak de VVD een stokje voor.

Compromis
In de nieuwste versie van de proef – een zwaarbevochten compromis – moet onderwijskeurmeester NVAO nog altijd elke afzonderlijke opleiding op een paar punten keuren. Ook doen er nog maar drie universiteiten en drie hogescholen mee.

De universiteiten hadden er echter geen zin meer in, bleek anderhalf jaar geleden: er zou maar weinig veranderen. Dat gaf ook opperkeurmeester Anne Flierman van de NVAO toe, al hoopte hij toch dat er een paar universiteiten zouden meedoen. Enkele hogescholen waren naar verluidt wel geïnteresseerd.

Minister Van Engelshoven houdt goede moed. “In deze proef krijgen docenten meer vertrouwen en ruimte om zich echt eigenaar van het onderwijs te voelen, in plaats van bezig te zijn met verantwoording afleggen aan derden”, zegt ze in een persbericht. Het zal de kwaliteitscultuur versterken, verwacht ze.

Vanaf januari kunnen hogescholen en universiteiten zich aanmelden voor de proef. Die wordt uiterlijk over vier jaar geëvalueerd.