Kanshebber Student van het Jaar Fadia Baabduh: ‘ambitieus en positief’

Fadia Baabduh, vierdejaarsstudent Bouwkunde in Den Bosch, is een van de studenten die kans maakt op de titel Student van het Jaar. Ze begon aan haar studie zonder Nederlands te spreken en zorgt daarnaast alleen voor haar zoontje.

Clemy van Lieshout is enthousiast over de nominatie: “Als studentendecaan ken ik Fadia uit haar propedeusejaar. Ik heb bewondering voor haar: ze is alleen gevlucht uit een heel onveilig Jemen, zorgt in haar eentje voor haar kleine kind én is daarnaast supergemotiveerd voor haar opleiding Bouwkunde. Ze haalt ook nog eens hele hoge cijfers. Haar ambitie is zeer overtuigend.”

‘Haar ambitie is zeer overtuigend’

Droom
In het asielzoekerscentrum werd Fadia verliefd op een Nepalese man en ze kregen samen zoontje Aardeep, nu vijf jaar oud. De vader van Aardeep mocht niet in Nederland blijven en dus moet Fadia haar zoon alleen opvoeden. Toch hield ze vast aan haar droom om architect te worden en schreef zich in voor de opleiding Bouwkunde. “Ik was bang dat het te moeilijk zou zijn vanwege de taal, maar ik besloot het gewoon te proberen”, zegt ze zelf.

Fadia stapte in haar eerste jaar zelf naar de decaan. “Ze kwam bij mij met de vraag of ik haar wilde ondersteunen om wat later naar school te mogen komen omdat ze haar zoontje naar de kinderopvang moest brengen”, vertelt Van Lieshout. “Die was pas later open waardoor Fadia niet klokslag om 8.45 uur kon beginnen. Omdat ze zo gemotiveerd is, heb ik haar hierin ondersteund richting examencommissie.”

Lees ook: Deze gedreven Avansstudenten maken kans op de titel Student van het Jaar 2017

Nooit klagen
Docent en studieloopbaanbegeleider (SLB’er) Jet Mendelaar vindt het “ongelooflijk knap” wat Fadia doet. En allemaal zonder te klagen. “Creatief, energiek, sociaal en ambitieus, dat zijn de kernkwaliteiten die zij zelf heeft geformuleerd voor een opdracht binnen SLB. Ik kan me daar heel goed in vinden.”

‘Ongelooflijk knap wat Fadia doet’

“Ze haalt erg hoge cijfers voor de architectonische vakken en vindt die heel leuk”, vertelt Mendelaar. “Ze heeft veel energie. De zorg voor haar kleine mannetje, de reistijd en bijles Nederlands doet ze er naast haar studie ‘gewoon’ even bij. Dat ze sociaal is blijkt uit het feit dat ze ook nog ruimte vindt om andere studenten te helpen als ze dat nodig vindt. En ambitieus is ze zeker. Ze studeert erg hard en laat zien dat ze er echt voor gaat. En dat alles met een hele positieve houding en een grote lach.”

Anneke van der waals

Wij van de kinderopvang van Aardeep hebben groot respect voor de manier waarop Fadia in het leven staat. Ondanks haar studie zorgt ze met veel liefde en toewijding voor haar lieve zoon. We hopen dan ook dat ze wint.

2017-12-12 18:38:52